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学術論文
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年度
Year
論文題目名
Title of the articles
共著区分
Collaboration
   Classification
NeoCILIUS
   請求番号/資料ID
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掲載誌名 Journal name,出版機関名 Publishing organization,巻/号 Vol./no.,頁数 Page nos.,発行年月(日) Date
2013  『典礼憲章』の「行動的参加」の神学について  単著   
『南山神学』  , 在名古屋教皇庁認可神学部 南山大学人文学部キリスト教学科  , 37号  , 149ー168  , 2014/3   

概要(Abstract) 司祭にしても信徒にしても、基本的に『典礼憲章』の語る「行動的参加」とはキリストの唯一の祭司職に参与することに他ならない。したがって、キリストによって、キリスト共に、キリストのうちに父なる神に相応しい礼拝をささげることができる。キリストの信仰と子としての身分はキリスト個人のものである。キリスト者はキリストにおいて神の子となるのである。同様に、本質的にキリストの祭司職はキリストご自身の唯一の、参与不可の、個人的なものである。キリスト者は直接にキリストの祭司職に与ることはできないが、聖霊によって信者はキリストの唯一の祭司職に与ることができるのである。 

備考(Remarks)  

2016  Sacramental Participation -The Church's Pneumatological, Christological Engagement-  単著   
南山神学  , 在名古屋教皇庁認可神学部南山大学人文学部キリスト教学科  , 39号  , 111-158  , 2016/3   

概要(Abstract) This article offers a theology to understand the terse teaching of Vatican II regarding the nature of the church's liturgical, sacramental celebration. According to the Liturgy Constitution of Vatican II, this celebration is "an action of Christ the Priest and of his Body, which is the Church." In order to explain this nature of the liturgical, sacramental celebration, this article makes use of the Trinitarian theology, specifically the Bestowal Model of the Trinity, offered by Edward J. Kilmartin. By incorporating his Spirit Christology that results from his Trinitarian theology, this article argues that it is possilbe to offer a theological explanation of the way in which Christ worships in, with, and through the church's worship and the way in which the church is enabled to enact its worship in, with, and through Jesus Christ. What is pivotal here is the participation of the church in the Spirit of the faith (or priesthood) of Christ. And this faith (or priesthood) of Christ, which by nature is personal and incommunicalbe, is a mediated immediacy whereby the role of the Holy Spirit in the liturgical, sacramental celebration is crucial.  

備考(Remarks)  

2016  “Carnis Resurrectionem” -Origins and Implications-  未設定   
『南山神学』  , 南山大学  , 40号  , 217—228  , 2017/3   

概要(Abstract) イエス・キリストの復活はキリスト教信仰の核心の一つである。「キリストが復活しなかったのなら、あなたがたの信仰はむなしい」と使徒パウロが主張する(コリントの信徒への手紙1、15:17)。しかし、新約聖書時代及びその後、復活は議論されていた。教父たちは「肉体の復活」という用語を用いて復活を説明していた。この用語は現代カトリック神学においても見られる(『カトリック教会のカテキズム』、#1017)。だが、この用語は新約聖書のなかで見出されないというのが事実。むしろ、新約聖書は「死者の復活」又は「死からの復活」としか語らない。自然科学が教父時代よりも発達している現代において、復活を「肉体の復活」と説明することはいかに相応しいかと問う必要がある。なぜなら、この用語は正に腐敗していく肉体の復活を指すからである。従って、この論文の目標は、「肉体の復活」という用語の由来を探り、現代に至ってこの用語がどのように用いられてきたかの経緯を探求し、この用語にある含意を明瞭にするものである。
新約聖書はイエスの復活を様々な用語で物語る。「神はキリストを高くあげた」(フィリピの信徒への手紙 2:9)、「人の子は、父の栄光に輝いて天使たちと共に来る」(マタイ16:27)、「復活させられた方であるキリスト・イエスが、神の右に座っている」(ローマの信徒への手紙 8:34)など。このような用語は復活したイエスの命に関する基礎的実態を本質的に物語る表現である。具体的にその基礎的実態とは、新しい命へのイエスの復活又は変容である。キリスト者にとってこの新しい命は新しく生まれること(1ペトロ1:13)、購われること(ローマ8:22—23)、未来の真の命(1テモてい4:8;6:19)、永遠の命(ヨハネ6:51;58)を意味する。最終的にこれは、キリスト者は死後に神と共にいること、三位一体の神の命に参与すること、聖霊の力によってキリストのうちに神を顔と顔とを合わせて見ることを信仰するものである。キリスト者のこの新しい命が本質的にどのようなものであるかは誰も確実に説明することは出来ないであろう。それは神のみが知っていることである。なぜなら、復活は超越的な実態だからである。そのため、キリスト者の「肉体の真の復活」は文字通りの意味ではなく、ある「表現」として理解し、受け止めるべきであろう。 

備考(Remarks)  

2019  イエスの洗礼と司祭職の関連性を巡って  単著   
南山神学  , 南山大学キリスト教学科  , 42号  , 25-33  , 2019/6   

概要(Abstract) This brief article attempts to demostrate a theological relationship between Jesus' baptism and his priesthood. In this regard, the question that needs to be asked is why Jesus had to be baptized. First, as a human being born under the law of God and to make us children of God (Galatians 4:4-5)Jesus had to keep the divine law (Matthew 3:13-17). Second, in order to offer himself as the sacrifice for the sins of the people, and in light of the connection between sacrifice and priest, Jesus had to be first a priest, for he did not belong to the priestly tribe of Levi.Finally, Jesus had to be not only the offerer (priest)but also the offered (sacrificial thing)which, according to Leviticus 1:9 and 13, had to be cleansed in water before being offered to God.
It is in this background that the coming down of the Holy Spirit upon Jesus in his baptism is to be understood becuase, according to Israel's ancient religion, Spirit was associated with oil. And oil was used in the priestly anointing. It is not without reason Jesus is called the Christ, the anointed one. Thus a causal and pneumatological link can be established between the baptism of Jesus and his priesthood. 

備考(Remarks)  

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