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研究発表
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39 件中 1 - 10 件目

年度
Year
題目又はセッション名
Title or Name of Session
細目
Authorship
発表年月(日)
Date
発表学会等名称 Name, etc. of the conference at which the presentation is to be given, 主催者名称 Organizer, 掲載雑誌名等 Publishing Magazine,発行所 Publisher,巻/号 Vol./no.,頁数 Page nos.
2017  社会ネットワーク分析におけるエルミート隣接行列の提案 ―無向グラフの隣接行列の対角化―  単独  2018/03/15 
第 65 回数理社会学会大会  , 数理社会学会   

概要(Abstract) 本報告の目的は,社会ネットワーク分析において無向グラフおよび有向グラフを表現する行列として,従来の隣接行列ではなくエルミート隣接行列を用いることの利点について考察することにある. 

備考(Remarks)  

2017  社会ネットワーク分析とアクターネットワーク理論の統合的アプローチのための計算社会科学的手法の構築に向けて  単独  2018/03/07 
第二回計算社会科学ワークショップ  , 計算社会科学研究会   

概要(Abstract) 本研究は,近年提唱されている社会ネットワーク分析とアクターネットワーク理論の統合的アプローチに計算社会科学的手法を活用するための道筋を示す.アクターネットワーク理論は科学技術社会論において有力な立場である.初めに,社会ネットワーク分析とアクターネットワーク理論の統合的手法について概観する.次に,アクターネットワーク理論における質的科学計量学を取り上げ,社会ネットワーク分析の中心性指標がこれに適応可能であることを指摘する.その上で,質的科学計量学に中心性指標を用いるための具体例として,新聞社データベースからAPIを用いて特定のキーワードを含む記事を入手し,キーワードの間のネットワークを描き出す手法について計算社会科学的な立場から検討する.そのためにプログラミング言語Rを用いる.最後に全体の考察をまとめ,今後の課題を明らかにする. 

備考(Remarks)  

2017  Two Issues in Human‐Autonomous Car Interactions  単独  2017/08/31 
Annual Meeting of the Society for Social Studies of Science, Society for Social Studies of Science   

概要(Abstract) Human environment has started to be saturated with autonomous cars. In this environment, interactions between humans and autonomous cars present two social/ethical issues. This presentation aims to present the two problems and introduce a plan to host constructive technology assessment in Japan in order to discuss the issues among citizens, engineers, and regulators in the country. First, I will introduce the demonstration experiment of the autonomous car in Japan. Second, I will present the first problem of autonomous car that arises from the fact that automated and non-automated cars possess different features and we would like to know if the other cars on the road are automated or non-automated. Therefore, the issue is, should automation of a car be mandatory, banned, or left to user discretion. In this part, I will cite the research by Waelbers. Third, I will suggest the second problem that arises from the fact that we hope spread of an automated cat that sacrifices the passengers in order to save many pedestrians in an accident, but at the same time, we would like to buy an automated car that protects the passengers at all costs. Therefore, the problem is, how should an automated car be programmed? In this part I will cite the research by Bonnefon et al. Fourth, I will mention the plan to open a constructive technology assessment work shop with STS perspective. Fifth, I will summarize my presentation.  

備考(Remarks)  

2017  Using Complex Numbers in Social Network Analysis: A Proposal of a Centrality Score for Digraphs  単独  2017/06/03 
XXXVII International Network for Social Network Analyis Conference  , XXXVII International Network for Social Network Analyis Conference Oral Presentation Abstracts   

概要(Abstract) In this presentation, the presenter proposes to use complex numbers in order to define a centrality score for an (at least weakly connected) digraph. The centrality score is based on eigenvector centrality for an (undirected) graph. 

備考(Remarks)  

2016  自動走行車のためのアクターネットワーク理論に基づく構築的テクノロジー・アセスメント  単独  2016/11/06 
科学技術社会論学会  , 科学技術社会論学会第15回年次大会予稿集  , p.142-143   

概要(Abstract) 自動走行車が社会的な期待を集めている.しかし,自動走行技術については,運転者の歩行者に対する利己的な振る舞い等,課題も指摘されている.報告者は,アクターネットワーク理論(Actor-Network Theory: ANT)による構築的テクノロジー・アセスメント(Constructive Technology Assessment: CTA)による自動走行車についてのワークショップ(Work Shop: WS)を2018年に開催する計画である .このWSでは,社会的に望ましい自動走行車像を描き出すことを狙う.このWSには,自動車メーカーと行政,市民が参加することが望ましい.本発表は,このWSにおいて取り上げる必要がある項目にはどのようなものがあるのかについて論点の整理を行うことを目的とする. 

備考(Remarks)  

2016  Proposal of Applying Constructive Technology Assessment to the Autonomous Car  単独  2016/09/02 
4S/EASST Conference Barcelona 2016   

概要(Abstract) I propose actor-network theory (ANT) based constructive technology assessment (CTA) for the autonomous car. I discuss the utilization CTA from the perspective of ANT in order to realize a socially desirable autonomous car. Further, I discuss a plan for hosting an autonomous car workshop in Japan. 

備考(Remarks)  

2016  Social Network Analysis of the FIFA 2014 World Cup: Quantification of Games Won by Germany  単独  2016/04/09 
International Network for Social Network Analysis  , XXXVI International Sunbelt Social Network Conference Presentation and Poster Abstract  , INSNA  , 211-212   

概要(Abstract) In a soccer game, players pass a ball to each other to score a goal. By entering the number of times player i passes the ball to player j into the (i, j) element of an adjacency matrix, we can analyze the game with social network analysis (SNA). In this presentation, we examine how the difference between a one-sided game and a close game can be quantified using SNA. The presenter will cite games from the FIFA 2014 World Cup, when Germany was the champion, as examples. The focus will be on four games in the second stage: Germany vs. Algeria (Round of 16), 2-1; France vs. Germany (Quarter-Finals), 0-1; Brazil vs. Germany (Semi-Finals), 1-7; and Germany vs. Argentina (Final), 1-0. 

備考(Remarks)  

2015  アクターネットワーク理論による構築的テクノロジーアセスメントの自動走行車への適用  未設定  2015/11/21 
科学技術社会論学会 第14回年次研究大会  , 32-33   

概要(Abstract) 自動運転車技術は,事故の減少と低燃費性,移動時間の短縮,渋滞の緩和などのメリット共に語られている.しかし,自動運転車の導入が社会にもたらしうるリスクについても留意しておかなければならない.本発表は,自動運転車技術の在り方を民主的にコントロールする方策として,構築的テクノロジーアセスメントに着目する.構築的テクノロジーアセスメントを再評価し,自動運転車技術を社会にとってより望ましいものへと方向づける方策として構築するにはどうすればよいか.構築的テクノロジーアセスメントにおいてアクターネットワーク理論の観点を活かすにはどのようにすればよいか.本発表ではこうした検討事項について考察する. 

備考(Remarks)  

2015  Applying Actor-Network Theory to Engineering Ethics: the Challenger Case  未設定  2015/11/14 
Society for Social Studies of Science 2015  , Society for Social Studies of Science 2015 Abstracts   

概要(Abstract) Today, many STS scholars are interested in how STS can contribute to engineering ethics research and education. Engineering ethics is professional ethics for engineers, and has been studied mainly by moral philosophers. Now, however, increasing number of STS researchers are focusing on social responsibility of engineers. The purpose of this study is to show how actor-network theory (ANT) within STS can be used to realize fruitful engineering ethics. First, I will survey the preceding studies that applied STS approaches to ethical research and education in engineering. Second, I will review ANT, focusing on the concept of translation. I will suggest that the methodology of ANT should be complemented by an ethical point of view. Third, I will survey the preceding studies that sought to introduce an ethical point of view to ANT. Fourth, I will discuss how we can use ANT method with an ethical point of view in engineering ethics. Fifth, based on an ethical ANT approach, I will introduce the case study of the Challenger space shuttle accident in 1986 with the assistance of Vaughan’s STS study on the disaster. This case is one of the most important ones in engineering ethics, and my analysis of it will provide a new interpretation of the disaster compared with its traditional interpretation within engineering ethics. Finally, I will provide a summary of my study and suggest that more ANT-based research in case studies will provide a new perspective both for engineering ethics and STS. 

備考(Remarks)  

2015  技術者倫理の新たな方向性を探る―人道主義的工学・有意義な仕事・志向倫理―  単独  2015/09/04 
工学教育研究講演会  , 日本工学教育協会   , 平成27年度工学教育研究講演会講演論文集  , p.420-421   

概要(Abstract) 技術者倫理(Engineering Ethics)において技術災害といった科学・技術の負の側面ばかりに注目する傾向は,災害倫理(Disaster Ethics)と批判的に言及されることがある.本稿の目的は,技術者倫理を災害倫理のみに陥らせないために,科学・技術の正の側面に着目した技術者の倫理の研究・教育の在り方を検討し,日本におけるポジティブ・アプローチに基づく倫理教育の必要性について考察することにある.以下においては,まず従来の技術者倫理について概観した上で,新たな技術者倫理の方向性として人道主義的工学(Humanitarian Engineering ) と有意義な仕事(Meaningful Work),志向倫理(Aspirational Ethics)という3 つのアプローチを取り上げる.その上でこれらのアプローチの日本における必要性について論じる. 

備考(Remarks)  

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