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研究発表
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年度
Year
題目又はセッション名
Title or Name of Session
細目
Authorship
発表年月(日)
Date
発表学会等名称 Name, etc. of the conference at which the presentation is to be given, 主催者名称 Organizer, 掲載雑誌名等 Publishing Magazine,発行所 Publisher,巻/号 Vol./no.,頁数 Page nos.
2017  Using Complex Numbers in Social Network Analysis: A Proposal of a Centrality Score for Digraphs  単独  2017/06/03 
XXXVII International Network for Social Network Analyis Conference  , XXXVII International Network for Social Network Analyis Conference Oral Presentation Abstracts   

概要(Abstract) In this presentation, the presenter proposes to use complex numbers in order to define a centrality score for an (at least weakly connected) digraph. The centrality score is based on eigenvector centrality for an (undirected) graph. 

備考(Remarks)  

2016  自動走行車のためのアクターネットワーク理論に基づく構築的テクノロジー・アセスメント  単独  2016/11/06 
科学技術社会論学会  , 科学技術社会論学会第15回年次大会予稿集  , p.142-143   

概要(Abstract) 自動走行車が社会的な期待を集めている.しかし,自動走行技術については,運転者の歩行者に対する利己的な振る舞い等,課題も指摘されている.報告者は,アクターネットワーク理論(Actor-Network Theory: ANT)による構築的テクノロジー・アセスメント(Constructive Technology Assessment: CTA)による自動走行車についてのワークショップ(Work Shop: WS)を2018年に開催する計画である .このWSでは,社会的に望ましい自動走行車像を描き出すことを狙う.このWSには,自動車メーカーと行政,市民が参加することが望ましい.本発表は,このWSにおいて取り上げる必要がある項目にはどのようなものがあるのかについて論点の整理を行うことを目的とする. 

備考(Remarks)  

2016  Proposal of Applying Constructive Technology Assessment to the Autonomous Car  単独  2016/09/02 
4S/EASST Conference Barcelona 2016   

概要(Abstract) I propose actor-network theory (ANT) based constructive technology assessment (CTA) for the autonomous car. I discuss the utilization CTA from the perspective of ANT in order to realize a socially desirable autonomous car. Further, I discuss a plan for hosting an autonomous car workshop in Japan. 

備考(Remarks)  

2016  Social Network Analysis of the FIFA 2014 World Cup: Quantification of Games Won by Germany  単独  2016/04/09 
International Network for Social Network Analysis  , XXXVI International Sunbelt Social Network Conference Presentation and Poster Abstract  , INSNA  , 211-212   

概要(Abstract) In a soccer game, players pass a ball to each other to score a goal. By entering the number of times player i passes the ball to player j into the (i, j) element of an adjacency matrix, we can analyze the game with social network analysis (SNA). In this presentation, we examine how the difference between a one-sided game and a close game can be quantified using SNA. The presenter will cite games from the FIFA 2014 World Cup, when Germany was the champion, as examples. The focus will be on four games in the second stage: Germany vs. Algeria (Round of 16), 2-1; France vs. Germany (Quarter-Finals), 0-1; Brazil vs. Germany (Semi-Finals), 1-7; and Germany vs. Argentina (Final), 1-0. 

備考(Remarks)  

2015  アクターネットワーク理論による構築的テクノロジーアセスメントの自動走行車への適用  未設定  2015/11/21 
科学技術社会論学会 第14回年次研究大会  , 32-33   

概要(Abstract) 自動運転車技術は,事故の減少と低燃費性,移動時間の短縮,渋滞の緩和などのメリット共に語られている.しかし,自動運転車の導入が社会にもたらしうるリスクについても留意しておかなければならない.本発表は,自動運転車技術の在り方を民主的にコントロールする方策として,構築的テクノロジーアセスメントに着目する.構築的テクノロジーアセスメントを再評価し,自動運転車技術を社会にとってより望ましいものへと方向づける方策として構築するにはどうすればよいか.構築的テクノロジーアセスメントにおいてアクターネットワーク理論の観点を活かすにはどのようにすればよいか.本発表ではこうした検討事項について考察する. 

備考(Remarks)  

2015  Applying Actor-Network Theory to Engineering Ethics: the Challenger Case  未設定  2015/11/14 
Society for Social Studies of Science 2015  , Society for Social Studies of Science 2015 Abstracts   

概要(Abstract) Today, many STS scholars are interested in how STS can contribute to engineering ethics research and education. Engineering ethics is professional ethics for engineers, and has been studied mainly by moral philosophers. Now, however, increasing number of STS researchers are focusing on social responsibility of engineers. The purpose of this study is to show how actor-network theory (ANT) within STS can be used to realize fruitful engineering ethics. First, I will survey the preceding studies that applied STS approaches to ethical research and education in engineering. Second, I will review ANT, focusing on the concept of translation. I will suggest that the methodology of ANT should be complemented by an ethical point of view. Third, I will survey the preceding studies that sought to introduce an ethical point of view to ANT. Fourth, I will discuss how we can use ANT method with an ethical point of view in engineering ethics. Fifth, based on an ethical ANT approach, I will introduce the case study of the Challenger space shuttle accident in 1986 with the assistance of Vaughan’s STS study on the disaster. This case is one of the most important ones in engineering ethics, and my analysis of it will provide a new interpretation of the disaster compared with its traditional interpretation within engineering ethics. Finally, I will provide a summary of my study and suggest that more ANT-based research in case studies will provide a new perspective both for engineering ethics and STS. 

備考(Remarks)  

2015  技術者倫理の新たな方向性を探る―人道主義的工学・有意義な仕事・志向倫理―  単独  2015/09/04 
工学教育研究講演会  , 日本工学教育協会   , 平成27年度工学教育研究講演会講演論文集  , p.420-421   

概要(Abstract) 技術者倫理(Engineering Ethics)において技術災害といった科学・技術の負の側面ばかりに注目する傾向は,災害倫理(Disaster Ethics)と批判的に言及されることがある.本稿の目的は,技術者倫理を災害倫理のみに陥らせないために,科学・技術の正の側面に着目した技術者の倫理の研究・教育の在り方を検討し,日本におけるポジティブ・アプローチに基づく倫理教育の必要性について考察することにある.以下においては,まず従来の技術者倫理について概観した上で,新たな技術者倫理の方向性として人道主義的工学(Humanitarian Engineering ) と有意義な仕事(Meaningful Work),志向倫理(Aspirational Ethics)という3 つのアプローチを取り上げる.その上でこれらのアプローチの日本における必要性について論じる. 

備考(Remarks)  

2015  Application of Social Network Analysis to FIFA 2014 World Cup Soccer Games: Quantification of the Strength of Germany as the Champion  未設定  2015/05/24 
XXXV Sunbelt Conference of the International Network for Social Network Analysis  , Sunbelt XXXV International Sunbelt Social Network ABSTRACTS  , 277   

概要(Abstract) In a soccer game, players pass a ball each other to score a goal. By entering the number of times player i passes the ball to player j into the (i, j) element of an adjacency matrix, we can analyze the game with social network analysis (SNA). The research question in this presentation is how the strength of a winner of a soccer game can be quantified using SNA. The presenter will cite games from the FIFA 2014 World Cup as examples. Germany was the champion of the World Cup. The presenter will focus on 4 games of Germany in the 2nd Stage. These games include Germany vs. Algeria (Round of 16): 2-1, France vs. Germany (Quarter-Finals): 0-1, Brazil vs. Germany (Semi-Finals): 1-7, Germany vs. Argentina (Final): 1-0. First, the presenter will show the number of total passes and the ball possession rate of each team in each match. These numbers will provide a brief account of each match. Second, the presenter will draw a pass network graph of each team in each match. In the graph, each node represents a player and the location of the node in the network corresponds to the position the player takes in the system of the team. In the graph, the width of each arrow, from player i to player j, shows the number of passes from player i to player j. The graph will give us an overview of passes among the players in the team. Third, the presenter will show the degree centrality (out), degree centrality (in), closeness centrality, betweenness centrality and clustering coefficient of each player. These scores and the coefficient will show which player is the central player and how well the players around each player in the pass network are connected. Fourth, the presenter will show the means of degree centrality (out), degree centrality (in), closeness centrality, betweennes centrality and clustering coefficient of each team. By comparing these means of Germany with those means of the loosing team, we examine the difference between the winner and the loser in terms of centrality and clustering coefficient. Fifth, the presenter will provide centralization scores of degree (out), degree (in), closeness and beweenness, of each team. By comparing these scores between Germany and the loosing team, we can know that the players in Germany do not tend to be one-sided in terms of centrality score, while the players in the losing team tend to be one-sided in terms of centrality score. Sixth, the presenter will provide the standard deviation of the clustering coefficient of each team. By comparing the scores between Germany and the loosing team, we can notice that the degree of connectedness of the players around a player in Germany dose not tend to be one-sided, while the degree of connectedness around a player in the losing team tends to be one-sided. Finally, based on these findings, the presenter will discuss how the strength of Germany as the champion can be quantified using SNA. 

備考(Remarks)  

2014  アクターネットワーク理論と社会ネットワーク分析の交点について考える ―質的科学計量学への中心性分析とグラフ描写法の適用の試み  単独  2014/11/16 
科学技術社会論学会   

概要(Abstract) アクターネットワーク理論(Actor-Network Theory: ANT)と社会ネットワーク分析(Social Network Analysis: SNA)を組み合わせていこうという主張が近年見られるようになっている.本報告では,こうした先行研究の主張を確認し,ANTとSNAの組合せについて考察する.具体的には,ANTの質的科学計量学にSNAの中心性分析とグラフ描写法を適用することについて検討を行う. 

備考(Remarks)  

2014  An Approach for Integrating Actor-Network Theory and Social Network Analysis: Analyzing Science as Collective Action  単独  2014/09/18 
European Association for the Study of Science and Technology   

概要(Abstract) Science is a form of collective action engaged in by scientists. The purpose of this paper is to show how the integration of actor-network theory (ANT) and social network analysis (SNA) can facilitate a fruitful understanding of science as collective action. First, I review ANT and SNA. According to Freeman, research that examines links among objects of study is called structural. In social science, the structural approach that is based on the study of interaction among social actors is called SNA. SNA is defined by the following features: (1) SNA is motivated by a structural institution based on ties linking social actors, (2) it is grounded in systematic empirical data, (3) it draws heavily on graphic imagery, and (4) it relies on the use of mathematical and/or computational models. Beyond the commitment to these four features, modern social network analysts recognize that a wide range of empirical phenomena can be explored in terms of their structural patterning. Second, I survey preceding studies that have tried to integrate ANT and SNA. Third, I introduce a method used in SNA known as centrality analysis. Fourth, I focus on Callon, Law, and Rip’s use of ANT in their study on qualitative scientometrics. Fifth, I show how applying the method of centrality analysis from SNA to Callon, Law, and Rip’s ANT-based qualitative scientometrics can yield a fruitful quantification of their analysis. Finally, I suggest that integrating ANT and SNA can facilitate a useful understanding of social movements other than science. 

備考(Remarks)  

2013  サッカーゲームへの社会ネットワーク分析の適用―FIFA2010ワールドカップにおけるスペイン代表チームと日本代表チームとの差異の定量化  単独  2014/03/07 
数理社会学会  , 山形大学  , 第57回数理社会学会大会研究報告要旨集  , 数理社会学会  , 77   

概要(Abstract) サッカーはパスをつなげてゴールを目指すスポーツである.選手iから選手jへのパスが通った回数を隣接行列の(i,j)成分の値とすることで,試合を社会ネットワーク分析によって分析することができる.本発表では,FIFA2010ワールドカップにおいて,スペイン代表チーム(優勝)と日本代表チーム(ベスト16)との違いをどのようにして定量的に示せるか,というリサーチ・クエスチョンを設定する.それぞれのチームの隣接行列について,構造同値分析とブロックモデリング,中心性分析を行い,両チームの差異を定量的に明示することを目指す. 

備考(Remarks) ポスター 

2013  Application of Social Network Analysis to FIFA 2010 World Cup Soccer Games: Quantification of the Difference between the Dominant Team and the Outplayed Team  未設定  2014/02/22 
International Network for Social Network Analysis  , Abstracts for Sunbelt XXXIV  , 298   

概要(Abstract) In a soccer game, players pass a ball between one another for scoring a goal. By entering the number of times player i passes the ball to player j into the (i, j) element of an adjacency matrix, we can analyze the game using Social Network Analysis (SNA). The research question in this presentation is how the difference between a dominant team and an outplayed team can be quantified using SNA. As an example of games with difference in ball possession rates, the author cites games from the FIFA 2010 World Cup. At the second stage, the largest difference in the ball possession rate was observed in two games. The games were: Spain versus Portugal (Round of 16) where the ball possession rates were 60% and 40% respectively, and Paraguay versus Spain (Quarter-finals), where the respective rates were 40% and 60%. Spain won both the games and was also the World Cup winner. The author applies structural equivalence analysis, block modeling, and centrality analysis to the two games. By using structural equivalence analysis and block modeling, he indicates that Spain's players were better at passing the ball to each other when compared with the players of the Portugal and Paraguay teams. In centrality analysis, the author suggests that players in the Spain team with high centrality scores did not stay on one side in the team, while in the Portugal and Paraguay teams the players with high centrality scores tended to stay on one side of the team. 

備考(Remarks)  

2013  アクターネットワーク理論と社会ネットワーク分析の交点について考える―アクターネットワークとはどのようなネットワークか  単独  2013/11/17 
第12回科学技術社会論学会  , 東京工業大学  , 科学技術社会論学会第12回年次研究大会予稿集  , 152-153   

概要(Abstract) アクターネットワーク理論(Actor Network Theory: ANT)と社会ネットワーク分析(Social Network Analysis: SNA)を組み合わせていこうという主張が近年見られるようになっている.本報告では,こうした先行研究の主張を確認し,ANTとSNAの組合せについて考察する.特に,ANTのアクターネットワークとはSNAにおけるどのようなネットワークかに注目する. 

備考(Remarks)  

2013  サッカーゲームへの社会ネットワーク分析の適用―日本代表チームと一般大学チームとの差異の定量化  単独  2013/08/27 
数理社会学会  , 関西学院大学  , 第56回数理社会学会研究報告要旨集  , 数理社会学会  , 91   

概要(Abstract) サッカーはパスをつなげてゴールを目指すスポーツである.選手iから選手jへのパスが通った回数を隣接行列の(i,j)成分の値とすることで,試合を社会ネットワーク分析によって分析することができる.本発表では,日本代表チームと一般大学チームとの違いを定量的に示せるか,というリサーチ・クエスチョンを設定する.それぞれのチームの隣接行列について,構造同値分析とブロックモデリング,中心性分析を行い,両チームの差異を定量的に明示することを目指す. 

備考(Remarks) ポスター 

2012  ブロックモデリングによる議事録の分析―第25回財務省・NGO定期協議から(ポスター)  単独  2013/03/19 
数理社会学会  , 東北学院大学   

概要(Abstract) 本発表の目的は,政策提言においてNPO・NGOが主体的に議論を行うための方策を探ることにある.NGOのメンバーに幾人かは他の地位を占める他のNGOのメンバーが取って替わることのできない地位を占めており,主体的,つまり中心的な行為者であると考えられる.本発表では,「NGOのメンバーの幾人かは代替不可能な地位を占めており,中心的な行為者であるということができる」という仮説を提示し,社会ネットワーク分析のモロックモデリングの手法を議事録に適用することで検証する. 

備考(Remarks)  

2012  議事録への社会ネットワーク分析の適用―第25回財務省・NGO定期協議から  単独  2012/11/18 
第11回科学技術社会論学会  , 総合研究大学院大学  , 科学技術社会論学会第11回年次研究大会予稿集  , 総合研究大学院大学   

概要(Abstract) 今日,科学技術と社会の間で起きている問題への対応・解決においてNPO・NGOの役割が注目されている.NPO・NGOは科学技術社会問題 について政策提言を行うという役目を持っている.NPO・NGOが政府に対して政策の提言を行う場の1つが省庁との定期協議である.こうした協議においてNPO・NGOが主体的に議論に参加するにはどうすればよいのだろうか.
省庁との協議においてNGOが占めている地位については,社会ネットワーク分析による分析が行われている.本発表の目的は,こうした先行研究の成果を踏まえ,政策提言においてNPO・NGOが主体的に議論を行うための方策を探ることにある.
 そのためにまず,NPO・NGOが政策提言を行う上での問題点を概観する.次に,省庁との協議においてNGOが占めている地位について社会ネットワーク分析を適用した先行研究の成果を確かめる.続いて,省庁との協議において中心的となるNGOのメンバーについての仮説を提示する.その上で,本稿が用いるデータを提示する.さらに,データに社会ネットワーク分析を適用する.引き続き,分析の結果を考察する.最後に全体の考察をまとめる.
 

備考(Remarks)  

2012  社会ネットワーク分析における有向グラフの距離行列の算出方法についての提案(ポスター)  単独  2012/08/30 
数理社会学会  , 関東学院大学   

概要(Abstract) 社会ネットワーク分析における有向グラフの距離行列の各成分は,各点から各点への測地線距離を示している.距離行列は有向グラフの隣接行列のべき乗を求めることで算出することができる.従来の距離行列の算出方法では,n個の点から成る有向グラフの距離行列の算出において隣接行列のn乗まで求める必要がある場合が生じる.これに対して,本報告ではn-1乗までで停止する算出方法を提案する. 

備考(Remarks)  

2011  社会ネットワーク分析における「無向測地線」概念の提案(ポスター)  単独  2012/03/14 
第53回数理社会学会  , 鹿児島大学   

概要(Abstract) 社会ネットワーク分析において,無向グラフの測地線とは点から点への最短の経路を指す.点niから点njへの測地線の逆は点njから点niへの測地線となる.これらの2者は別の経路である.しかし,2者が区別されず,暗黙的に同一視される場合がある.本発表では,2者を区別しない場合には明示的に無向測地線として捉えることを提案し,無向測地線の概念の有効性を無向グラフの各点の媒介中心性を通して提示することを目指す. 

備考(Remarks)  

2011  技術者倫理とSTSを統合すること  単独  2011/12/03 
第10回科学技術社会論学会  , 京都大学  , 科学技術社会論学会第10回年次研究大会予稿集   

概要(Abstract) 技術者倫理ではどういった範囲の問題を扱うべきなのか.一方には,個々人の技術者が関わる範囲のミクロ・レベルの問題を扱おうという立場がある.もう一方には,科学技術が社会に与える影響といったマクロ・レベルの問題も提示しようという主張もある.技術者倫理が成立した米国のテキストはミクロ・レベルの問題に特化してきた.しかし,近年はマクロ・レベルの視点を提示するSTSに言及するテキストが現れている.本報告では,STSに関心を寄せる技術者倫理の文献の内容を整理し,技術者倫理とSTSとの統合について考察する. 

備考(Remarks)  

2008  科学技術社会論による技術者倫理事例の分析2  単独  2008/11 
科学技術社会論学会第7回年次大会予稿集  , 於 大阪大学  , 239‐240   

概要(Abstract) 本発表では,科学技術社会論による技術者倫理事例分析として,ダイアン・ヴォーンの『チャレンジャーの発射意志決定-NASAにおけるリスクを伴う技術・文化・逸脱』を取り上げる.技術災害を防ぐにはどうすべきかについてのヴォーンの主張を技術者倫理分野において一般化することと,技術系学協会の役割を提言することが本発表の狙いである.具体的には,技術組織において受入れ可能なリスクが広がってしまうプロセスに注目する. 

備考(Remarks)  

2008  CULTURAL FACTORS ON ENGINEERING CODES OF ETHICS IN ASIA  未設定  2008/05 
INTERNATIONAL CONFERENCE ON ENGINEERING PROFESSIONAL ETHICS & EDUCATION  , 125-130   

概要(Abstract)  

備考(Remarks) Pei-Fen Chang,Dau-Chung Wangとの共同発表. 

2007  社会契約モデルを通して技術者倫理分野を理解する  単独  2007/11 
科学技術社会論学会第6回年次大会予稿集  , 於 東京工業大学  , 78   

概要(Abstract) 本発表の目的は,日本における技術者倫理構築の方針を提供することにある.そのために,米国での技術者倫理分野の成立過程の検討を行なう.さらに,日本における技術者倫理分野導入の過程も検討する.これらの検討を通して技術者倫理分野の背景を明らかにする.日本では技術者倫理のあり方について様々な指針が示されている.しかし,指針を示すにあたり,技術者倫理分野の背景に立ち入った検討はあまり行なわれてきていない. 

備考(Remarks)  

2007  科学技術社会論による技術者倫理事例の分析1  単独  2007/11 
科学技術社会論学会第6回年次大会予稿集  , 於 東京工業大学  , 113-114   

概要(Abstract) 本発表では,ダイアン・ヴォーンの『チャレンジャーの発射意志決定-NASAにおけるリスクを伴う技術・文化・逸脱』を活用した技術者倫理の研究のあり方を示す.そのために,まず,公衆の安全・健康・福利という技術者倫理の重要事項を実践するにはどうすればよいかをヴォーンの説に基づいて検討し,従来の技術者倫理とはどのように異なるのかを提示する.続いて,ヴォーンの手法による事例分析の先行例を紹介する. 

備考(Remarks)  

2006  技術者倫理教育の日本における受容についての考察  単独  2006/11 
科学技術社会論学会第5回年次研究大会予稿集  , 於 北海道大学  , 202-203   

概要(Abstract) 本発表では,米国型の技術者倫理教育が日本においてどのように受容されようとしているかを紹介し,今後の技術者倫理の研究・教育のあり方を検討するための手掛かりを提供することを目指す. 

備考(Remarks)  

2006  科学技術社会論による技術者倫理事例の分析に向けて  単独  2006/11 
科学技術社会論学会第5回年次研究大会予稿集  , 於 北海道大学  , 273-274   

概要(Abstract) 本発表では,ダイアン・ヴォーンの『チャレンジャーの発射意志決定-NASAにおけるリスクを伴う技術・文化・逸脱』を活用した技術者倫理の研究のあり方を示すことを目指す. 

備考(Remarks)  

2005  情報技術者を目指す学生のための倫理教育の試み  その他  2005/11 
科学技術社会論学会第4回年次研究大会予稿集  , 於 名古屋大学  , 123-124   

概要(Abstract)  

備考(Remarks)  

2004  HOW TO MOTIVATE STUDENTS TO LEARN ENGINEERING ETHICS  単独  2005/03 
International Conference on Engineering Education and Research  , iCEER-2005   

概要(Abstract)  

備考(Remarks)  

2004  STSを用いた技術者倫理教育の提案1  単独  2004/11 
科学技術社会論学会第3回年次研究大会予稿集  , 金沢工業大学  , 9-10   

概要(Abstract)  

備考(Remarks)  

2004  Teaching Engineering Ethics to Freshmen  単独  2004/06 
International Conference on Engineering Education and Research  , PROCEEDINGS OF THE INTERNATIONAL CONFERENCE ON ENGINEERING EDUCATION AND RESEARCH “PROGRESS THROUGH PARTNERSHIP”/OLOMOUC/CZECH REPUBLIC/ 27-30 JUNE 2004  , 435-436   

概要(Abstract)  

備考(Remarks)  

2003  いかにしてSTSと技術者倫理を統合するか:市民の視点を持つ専門職のための技術者倫理教育を目指して  単独  2003/11 
科学技術社会論学会   

概要(Abstract)  

備考(Remarks)  

2003  Developing Teaching Methods for an Engineering Ethics Curriculum  単独  2003/07 
International Conference on Engineering Education  , International Conference on Engineering Education Proceedings  , 2655   

概要(Abstract)  

備考(Remarks)  

2003  シミュレーションにおけるモデルの役割  単独  2003/06 
科学基礎論学会   

概要(Abstract)  

備考(Remarks)  

2002  技術者倫理教育におけるSTSの可能性  単独  2002/11 
科学技術社会論学会   

概要(Abstract)  

備考(Remarks)  

2002  How to Start Engineering Ethics Education in Japan: From a Newcomer’s Point of View  単独  2002/08 
International Conference on Engineering Education  , ICEE 2002 MANCHESTER CD-ROM  , O194   

概要(Abstract)  

備考(Remarks)  

2001  科学理論におけるモデルの役割  単独  2002/06 
科学基礎論学会   

概要(Abstract)  

備考(Remarks)  

2001  選択的原因論の擁護  単独  2001/10 
中部哲学会   

概要(Abstract)  

備考(Remarks)  

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