研究者詳細

教職員基本情報
氏名
Name
KUCICKI,Janusz ( クチツキ ヤヌシュ , KUCICKI,Janusz )
所属
Organization
人文学部キリスト教学科
職名
Academic Title
教授
専攻分野
Area of specialization

新約聖書(パウロ書簡)
聖書ギリシア語
フラウィウス・ヨセフスの書物

学会活動
Academic societies

ポーランド聖書学会員
日本カトリック神学会員
日本聖書学研究所
European Association of Biblical Studies(EABS)
日本新約聖書学会員

社会活動
Community services

神言会日本管区聖書使徒職委員会委員
神言会ハウス院長

著書・学術論文数
No. of books/academic articles
総数 total number (29)
著書数 books (3)
学術論文数 articles (26)

出身大学院
大学院名
Grad. School
修了課程
Courses
   Completed
修了年月(日)
Date of Completion
修了区分
Completion
   Classification
John Paul II Catholic University of Lublin 未設定  2008年05月  未設定 
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取得学位
     
学位区分
Degree
   Classification
取得学位名
Degree name
学位論文名
Title of Thesis
学位授与機関
Organization
   Conferring the Degree
取得年月(日)
Date of Acquisition
博士 神学博士課程  Od starotestamentalnego dnia pańskiego ku chrześcijańskiej paruzji. Początki eschatologii nowotestamentalnej w Listach do Tesaloniczan. (旧約聖書の主の日から新約聖書の主の再臨まで。テサロニケの信徒への手紙に基づく、新約聖書の終末論の始まり), 単著、 2008年 5月、 Catholic University of Lublin Johan Paul II, 299p.,博士論文(ポーランド語)。  John Paul II Catholic大学院聖書神学研究科新約聖書専攻パウロ書簡課程  2008年05月 
修士 Licentiatus in Sacra Theologia    Pontificia Academia大学院聖書神学研究科新約聖書専攻パウロ書簡課程  1997年07月 
学士 (神学修士課程)修了    Catholic University of Lublin大学神学部聖書学科  1995年03月 
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研究経歴
長期研究/短期研究
Long or Short
   Term research
研究課題名
Research Topic
長期研究  The Function of the Speeches in the Acts of the Apostles 

概要(Abstract) The main concern of the study is the function of the speeches in the narrative structure of Acts.  

長期研究  パウロの書簡 

概要(Abstract) パウロの教えはキリスト教のさまざまな教えの泉である。従ってパウロの教えが分からなければキリスト教の教えも分からない部分が出てくる。 

長期研究  PORTRAITS OF PILATE 

概要(Abstract) This study of Pontius Pilate, fifth prefect of Judea province, who remained in office from 26 AD until 36 AD, focuses on the presentation found in the writings of two major Jewish historians(Philo and Josephus Flavius) and Canonical Gospels.  

長期研究  パウロの人生と宣教活動 

概要(Abstract) キリスト教の歴史の中でパウロは第一宣教者とされるが、彼の人生史は知られていない部分が多い。 

長期研究  Herod the Great according to writings of Josephus Flavius 

概要(Abstract) A Race to the Throne of Judea. Herod the Great According to the Writings of Flavius Josephus, 単著、2014年1月、『アカデミア』(7) pp. 33-50 (18p) 。

Herod, the King of Judea. A Life of Herod the Great According to Writings of Flavius Josephus (37-18 B.C.), 単著、2014年3月、『南山神学』第37号、pp. 29-64 (36p) 。
The Last Years of Herod the Great. The Life of Herod the Great according to the writings of Flavius Josephus (18-4 B.C.), 単著、2015年3月、『南山神学』第38号、pp. 49-84 (36p) 。
 

短期研究  ESCHATOLOGY OF THE THESSALONIAN CORRESPONDENCE 

概要(Abstract) The study concerns two passages from the Letters to the Thessalonians (1 Thess 4, 13-5, 11; 2 Thess 2, 1-12), concerning universal eschatology.  

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著書
年度
Year
著書名
Title of the books
著書形態
Form of Book
NeoCILIUS
   請求番号/資料ID
Request No
出版機関名 Publishing organization,判型 Book Size,頁数 No. of pp.,発行年月(日) Date
2017  The Function of the Speeches in the Acts of the Apostles. A Key to Interpretation of Luke’s Uses of Speeches in Acts.  単著  ISSN 0928-0731 
Brill  , その他  , 392  , 2018.01.07   

概要(Abstract) The main concern of the study is the function of the speeches in the narrative structure of Acts. The study approaches the issue from three different perspectives. The first perspective, general in its character, concerns the function of the speeches as a literary genre in the structure of the Acts. To show this function is the purpose of the first chapter. The second perspective concerns the function of the topical speeches (the speeches, which develop the same topic) and of the structural speeches (the speeches without the topic, which is developed in another speech) in each particular section of the narrative in Acts. The result of the analysis provided in chapters two and chapter three are presented in chapter four. This perspective is something new in the study of Acts. The third perspective considers each of the speeches individually. For each speech, we provide three kinds of analysis: first, a narrative or structural analysis with a short outline of the context; secondly, we offer an analysis of the meaning of the speech with additional exegetical explanation; and thirdly, we examine the function of the speech.  

備考(Remarks)  

2014  Eshatology of the Thessalonian Correspondence. A comparative study of 1 Thess 4,13-5,11 and 2 Thess 2,1-12 to the Dead Sea Scrolls and the Old Testament Pseudepigrapha  単著  ISBN 978-3-0343-1474-9 
Peter Lang  , A5  , 401  , 2014.02   

概要(Abstract) The Book refers to universal eschatology contain in the Letters to the Thessalonians (1Thess 4,13-5,11; 2Thess 2,1-1). The whole material is divided in two groups(eschatological motifs and apocalyptic motifs). Each of the motifs is analysed in the Biblical context and in the Intertestamental Literature context (The Old Testament Pseudepigrapha and the Qumran Literature). 

備考(Remarks)  

2008  Paruzja Jezusa Chrystusa. Początki eschatologii nowotestamentalnej w Listach do Tesaloniczan (Parousia of Jesus Christ. The Beginning of New Testament Eschatology in the Thessalonians Correspondence)  単著  ISBN 978-83-7492-084-1 
Vocatio  , A5  , 357  , 2009/03   

概要(Abstract) Letters to the Thessalonians are the earliest writings of the NT, and for that reason they are the subject of unremitting interest to exegetes and theologians. Among the theological issues raised by the Letters the most analyzed and discussed problem is universal eschatology. While in 1 Thessalonians, this issue occurs together with many others exhortations, which the apostle gives the recipients of the Letter, in 2 Thessalonians, it becomes a central theme. In studies of the New Testament general eschatology, the Letters to the Thessalonians are one of the main sources, which provide important information about universal eschatology. 1-2 Thessalonians are base for discussing issues related prodroms, the resurrection of bodies and the Parousia of Christ. 

備考(Remarks) RSB 32;シリース出版:聖書の論文と研究 32号 (Rozprawy i Studia Biblijne 32) 

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学術論文
年度
Year
論文題目名
Title of the articles
共著区分
Collaboration
   Classification
NeoCILIUS
   請求番号/資料ID
Request No
掲載誌名 Journal name,出版機関名 Publishing organization,巻/号 Vol./no.,頁数 Page nos.,発行年月(日) Date
2017  Portraits of Pilate According to Christian Canonical Writings and Jewish Historical Works. Patr three: Pilate According to the Author of Mark's Gospel  単著   
南山神学  , 41  , 21-45 (25p)  , 2018.03   

概要(Abstract) This study continues a series of presentations of Pilate found in ancient writings, this time focusing on the portrait of Pilate, the fifth prefect of Judea, found in the Gospel of Mark. Mark’s particular reason and aim for writing the Gospel shapes his particular approach not only in matters concerning the structure and content of the writing but also in his presentation of the key agents involved in his narrative. Among them, though only marginally present, but no doubt a very important agent, given Mark’s presumed audience is Pilate, for whom Mark reserved a special role.  

備考(Remarks)  

2017  Portraits of Pilate in Jewish Historical Works and Christian Canonical Writings. Part Two: Pilate in Narrative of Luke’s Gospel  単著   
ACADEMIA  , 南山大学  , 15  , pp. 63-77 (15p).  , 2018.01   

概要(Abstract) This study concerns Luke’s perspective on Pilate, the fifth prefect of Judea, as it is presented in Luke’s Gospel. Recording eight events involving the prefect, Luke shows his socio and theological understanding and the inter-operation of the event regarding Jesus’ death, which are directly related to Pilate. Luke’s account concerning Pilate does not lead to making a judgment about Pilate, but shows him rather as a mid-level official trapped between two worlds, trapped between a world where hostility and conflicts of interests could have fatal consequences, where common sense and the demands of justice and truth take second place. A place where the struggle to maintain one’s integrity makes demands almost too weighty for human fragility to bear. 

備考(Remarks)  

2017  Portraits of Pilate in Jewish Historical Works and Christian Canonical Writings. Part One: Pilate according to Josephus Flavius and Philo  単著  ISSN 2185-3282 
ACADEMIA  , 南山大学  , 14  , pp. 91-109 (19p)  , 2017.06   

概要(Abstract) This study of Pontius Pilate, fifth prefect of Judea province, who remained in office from 26 AD until 36 AD, focuses on the presentation found in the writings of two major Jewish historians; Philo and Josephus Flavius. The analysis considers all references regarding Pilate that are found in their writings. The analysis, first focuses on the texts and the information provided in them, and then on a critical interpretation of the information placed in the socio-political context of first century Roman Empire, as well as the socio-religious context in which the writing were created by the authors. This approach helps us to uncover the authors’ tendency in recording the events regarding Pilate.  

備考(Remarks)  

2017  Portraits of Pilate according to Christian Canonical Writings and Jewish Historical Works. Part three: Pilate According to the Author of Mark's Gospel  単著   
南山神学  , 教皇庁認可神学部  , 41  , 21-45  , 2018/03   

概要(Abstract) This study continues a series of presentations of Pilate found in ancient writings, this time focusing on the portrait of Pilate, the fifth prefect of Judea, found in the Gospel of Mark. Mark’s particular reason and aim for writing the Gospel shapes his particular approach not only in matters concerning the structure and content of the writing but also in his presentation of the key agents involved in his narrative. Among them, though only marginally present, but no doubt a very important agent, given Mark’s presumed audience is Pilate, for whom Mark reserved a special role.  

備考(Remarks)  

2016  The Messiah in the Trinitarian Hymn of the Letter to Ephesians. Theological Analysies of the Eulogy in Eph 1, 3-14  単著  ISSN 0287-3730 
南山神学  , 南山大学  , 40  , pp. 57-77 (21p)  , 2017.03   

概要(Abstract) The study concerns the use of the term “Christ” in the eulogy found in the Letter to the Ephesians (Eph 1, 3-14), with particular reference to the understanding of Eph 1, 11. Generally there is no doubt that the term refers to Jesus of Nazareth. However, in verse 11, although pronoun “in Him” that is equivalent of the term “Christ” is used in the same way, it is connected to another pronoun “we”, whose identification is not clear and the subject of diverse interpretations. In this study we argue for identifying the pronoun “we” with Jews, although the majority of scholars do not accept this. This interpretation directly influences the understanding of the pronoun “in Him”, which, although it still refers to Jesus of Nazareth, in this particular context (verse 11) should be taken in a more general sense as the Messiah, a concept that was created within the Jewish tradition and claimed by Christians to be personified in Jesus of Nazareth. 

備考(Remarks)  

2016  彼こそ平和をもたらす者(ミカ5,4)。平和の聖書的な概論。  単著   
アカデミア  , 南山大学  , 13  , 123-132   , 2017.01   

概要(Abstract) 本研究は新約聖書に見られる「平和」という言葉の意味に関するものである。この言葉のキリスト教的な理解とギリシャの著者達による理解との鮮明な対照を明らかにするために、εἰρήνηというギリシャ語の言葉について、短い予備的な紹介をした。「平和」という言葉のキリスト教的な理解は、ギリシャ語のεἰρήνηより、ユダヤ教の‏שָׁלוֹם‏‎‎‎ - シャーロームという言葉と多くの共通点を持つが、そのキリスト教的理解はユダヤ人の伝統が発展させたそれより、いっそう深まった。この言葉のキリスト教的理解は一般的に、人間同士の関係だけではなく、主に神と人間の関係に注意が向けられているが、それは常に終末論的な文脈においてである。 

備考(Remarks)  

2016  使徒言行録におけるルカの聖霊論   単著   
日本カトリック神学会誌  , 日本カトリック神学会  , 27号  , 101-129  , 2016.07   

概要(Abstract) 本論は使徒言行録における聖霊論に関するものである。ルカの一般的な神学的アプローチ(ポイント1)を提示した後、聖霊に関するすべてのペリコペーの分析(ポイント2)を提供する。体系化を図るため、ペリコペーを主題によってグループ分けする。本論の最後の章はルカの聖霊論の特徴(ポイント3)を含む。その特徴は本論のポイント2における分析結果に基づいて提言される。ルカの聖霊論の特徴に関する主な結論は、ルカの聖霊論が神学的論説ではなく、むしろキリスト教徒の共同体の経験に基づいているということである。 

備考(Remarks)  

2016  ロマ11におけるユダヤ人とキリスト教の関係‐パウロの教えに見るロマ11,1-36の社会的、神学的意味。  単著   
アカデミア  , 南山大学  , 12  , 91-104  , 2016.06   

概要(Abstract) 本論はロマ11, 1-36におけるパウロの教えに関するものである。この手紙の構成とそれぞれの部分の分析は、11章が新しいイスラエル(キリスト教徒)とイスラエル(イエスを拒否するユダヤ人)との関係を示す教えを含んでいることを表わしている。それはロマ11, 1-36を、キリスト教徒の共同体がクラウディウスの法令後に自分達を見出したという特別な状況の社会的、神学的な解釈を考えるという意味で、特に重要なものにしている。ロマ11, 1-36では、一部のイスラエル人がメシアとしてのイエスを拒絶しているが、それでも彼らは選ばれた民のままであると、パウロは論証している。彼らの一時的な失敗は神の救いの計画の一部と見られている。なぜなら、そのことが異邦人にイエスへの信仰を通して神との契約に入らせることを可能にしているからである。 

備考(Remarks)  

2015  Judea after Herod the Great (4 BC-67 AD) according to the writings of Josephus Flavius。  単著   
南山神学  , 南山大学  , 39号  , 47-110  , 2016.03   

概要(Abstract) The article considers history of Judea region, since the death of Herod the Great (4 BC) till the beginning of the Jewish-Roman War (66/67-70/73 AD) as it is presented by Josephus Flavius in his the Jewish War (JW 2.1-284) and the Jewish Antiquities (JA 17.191-20.268). Since Josephus exclusively concentrates on Judea, hardly mentions the two other parts of the Herod`s kingdom Galilee and Trachontis, following this approach we will present separately accounts concerning each of the regions, with special attention given to history of Judea. Although written by the same author, the two works of Josephus despite similarities in the contains, differ radically in their presentation, evaluation and purpose of writing, what forced us not to mix these two accounts but to present them separately in order to indicate how strong socio-historical circumstances can influence recording of historical events. The history of Judea region in period 4 BC-67AD can be divided into four parts, where the first (4 BC-6 AD) considers the time of the etnarchy under the rule of Archelaus, the second (6-41 AD) considers the time of the province under the rule of prefects, the third (41-44 AD) considers the time of the kingdom under the rule of Herod Agrippa I, and fourth (44-67 AD) considers the time of the province under the rule of procurators. Josephus writes short and extremely negative account concerning the first period (4 BC-6 AD). He elaborates the account concerning the second period (6-41 AD), where his criticism and negative evaluation of the prefects` rule were expressed by putting attention only to negative aspects. Josephus with unmasked proud and real delighting writes about the third period (41-44 AD) which concerns the reign of Herod Agrippa I, the descendent of the Herod Dynasty (grandfather) and the Hasmonean Dynasty (grandmother). Concerning the fourth period (44-67 AD), Josephus writes very strong criticism against not only the Roman prefects but also against the Jewish authorities including the high priests of the Temple, who are blamed for creating socio-political situation, which led to the war between Romans and Jews. This approach of Josephus has much common with his attempt to present Jewish nation as the “victim” of the native leaders and the Romans` administrators.  

備考(Remarks)  

2015  The mission to the Gentiles.The Second Mission Journey of Paul According to Acts 15, 36-18, 22  単著   
アカデミア 人文・自然科学編  , 南山大学  , 11  , 117-141  , 2016.01   

概要(Abstract) The study focuses on the second mission journey of Paul, as it is recorded by Luke in Acts 13, 1-18, 22. The schematic character of the account creates difficulties determining many details concerning the journey. The attempt of this study is to present more details concerning the mission journey. In order to achieve this aim examined the time span of Paul`s journey, so allowing us to place Luke`s narrative in its correct socio-historical background. The information concerning each of the cities that Paul was visited, helping us to understand the diversity of places, which created particular social environments that worked for or against the success or lack of success of the mission.  

備考(Remarks)  

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研究発表
年度
Year
題目又はセッション名
Title or Name of Session
細目
Authorship
発表年月(日)
Date
発表学会等名称 Name, etc. of the conference at which the presentation is to be given, 主催者名称 Organizer, 掲載雑誌名等 Publishing Magazine,発行所 Publisher,巻/号 Vol./no.,頁数 Page nos.
2017  ユダヤ人の律法と神の恵み――ロマ7, 7-25で語られた人間の罪に関するパウロの議論より――。ロマ7,17.24における嘆きの意味  単独  2017/12/14 
 

概要(Abstract)  

備考(Remarks)  

2016  「彼こそ平和をもたらす者(ミカ 5, 4)。平和の聖書的概念」  単独  2016.06.04 
平成28年度カトリック大学キリスト教文化研究所協議会  , カトリック大学キリスト教文化研究所  , アカデミア  , 南山大学  , 13  , 123-132   

概要(Abstract) 本研究は新約聖書に見られる「平和」という言葉の意味に関するものである。この言葉のキリスト教的な理解とギリシャの著者達による理解との鮮明な対照を明らかにするために、εἰρήνηというギリシャ語の言葉について、短い予備的な紹介をした。「平和」という言葉のキリスト教的な理解は、ギリシャ語のεἰρήνηより、ユダヤ教の‏שָׁלוֹם‏‎‎‎ - シャーロームという言葉と多くの共通点を持つが、そのキリスト教的理解はユダヤ人の伝統が発展させたそれより、いっそう深まった。この言葉のキリスト教的理解は一般的に、人間同士の関係だけではなく、主に神と人間の関係に注意が向けられているが、それは常に終末論的な文脈においてである。 

備考(Remarks)  

2015  使徒言行録におけるルカの聖霊論  単独  2015年9月7日 
日本カトッリク神学会  , 日本カトッリク神学院 東京キヤンプス   

概要(Abstract) 本論は使徒言行録における聖霊論に関するものである。ルカの一般的な神学的アプローチ(ポイント1)を提示した後、聖霊に関するすべての断章の分析(ポイント2)を提供する。体系化を図るため、断章を主題によってグループ分けする。本論の最後の章はルカの聖霊論の特徴(ポイント3)を含む。その特徴は本論のポイント2における分析結果に基づいて提言される。ルカの聖霊論の特徴に関する主な結論は、ルカの聖霊論が神学的論説ではなく、むしろキリスト教徒の共同体の経験に基づいているということである。 

備考(Remarks)  

2015  ロマ11におけるユダヤ人とキリスト教徒の関係。パウロの教えに見るロマ11、1-36の社会的、神学的意味  単独  2015年9月10日 
日本神学学会  , 青山学院大学青山キヤンプス 東京   

概要(Abstract) 本論はロマ11, 1-36におけるパウロの教えに関するものである。この手紙の構成とそれぞれの部分の分析は、11章が新しいイスラエル(キリスト教徒)とイスラエル(イエスを拒否するユダヤ人)との関係を示す教えを含んでいることを表わしている。それはロマ11, 1-36を、キリスト教徒の共同体がクラウディウスの法令後に自分達を見出したという特別な状況の社会的、神学的な解釈を考えるという意味で、特に重要なものにしている。ロマ11, 1-36では、一部のイスラエル人がメシアとしてのイエスを拒絶しているが、それでも彼らは選ばれた民のままであると、パウロは論証している。彼らの一時的な失敗は神の救いの計画の一部と見られている。なぜなら、そのことが異邦人にイエスへの信仰を通して神との契約に入らせることを可能にしているからである。 

備考(Remarks)  

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教育活動
年度
Year
タイトル
Title
内容等
Content
活動期間
Period of Activities
2010  授業科目 

これまで学部で以下の講義を担当: 聖書時代史;聖書解釈;新約聖書学(福音書);パウロの書簡;聖書ギリシア語 (初;中);キリスト教基礎演習;キリスト教演習;キリスト教概論。 

全て2010年4月から 
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研究活動/社会的活動
年度
Year
活動名称
Name of activities
活動期間
Period of Activities
2009  神言会日本管区聖書使徒職委員会委員長  2009年4月から 

活動内容等(Content of Activities) 聖書使徒職委員会のホーム・ページ作成(svdjpba.net) 

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著書・学術論文に関する統計情報
年度
Academic Year
学術研究著書の件数
No. of Academic Books
学会誌・国際会議議事録等に掲載された学術論文の件数
No. of Academic Articles in Journals/Int'l Conference Papers
学内的な紀要等に掲載された学術論文の件数
No. of Academic Articles Pub'd in University Bulletins
学会受賞等の受賞件数
No. of Academic Awards Received
国際学会でのゲストスピーカーの件数
No. of Times as Guest Speaker at Int'l Academic Conferences
国際学会での研究発表の件数
No. of Presentations of Papers at Int'l Academic Conferences
国内学会でのゲストスピーカーの件数
No. of Times as Guest Speaker at National Academic Conf.
国内学会での研究発表の件数
No. of Papers Presented at National Academic Conf.
2017 
2016 
2015 
2014 
2013 
2012 
2011 
2010 
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2018/06/08 更新