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学術論文
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年度
Year
論文題目名
Title of the articles
共著区分
Collaboration
   Classification
NeoCILIUS
   請求番号/資料ID
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掲載誌名 Journal name,出版機関名 Publishing organization,巻/号 Vol./no.,頁数 Page nos.,発行年月(日) Date
2019  Portraits of Pilate according to Christian Canonical Writings and Jewish Historical Works. Part four: Pilate in the Narrative of Mathew’s Gospel  未設定   
『南山神学』  , 神言神学院  , 第42号  , pp. 1-24 (24p)  , 2019年3月   

概要(Abstract) The study concerns a portrait of Pilate in the Matthew’s Gospel. Comparing to other Synoptic Gospels (Lk and Mk), Matthew pays much more attention to the person of Pilate. First, through the whole narrative of Jesus’ trial, Pilate is a protagonist, who shows at least neutral (Mt 27, 11-14) but mostly pro-Jesus attitude (Mt 27, 15-26). We will try to argue for reason of such presentation of Pilate, which is in sharp difference to that of other Gospels. We take position that the aim of Matthew’s presentation of Pilate is to free him for any responsibility for Jesus’ crucifixion.  

備考(Remarks)  

2018  エルサレムの使徒会議とパウロ。ルカによるエルサレム会議の説明(使15, 1-35)  単著   
『アカデミア人文・自然科学編』  , 南山大学  , 第17号  , pp. 1-14 (14p)   , 2019年1月   

概要(Abstract) 本研究はいわゆるエルサレム会議とそれへのパウロの関与(使15, 1-35)についてのルカの説明に関するものである。テキストは同じ出来事を指す新約聖書の他のテキスト(特にガラ2, 1-10)と比較することなく分析した。このようなアプローチをした主な理由は、使徒会議とパウロの関わりに対するルカの解釈を探るためである。使徒会議とパウロに関する物語のルカの提示方法は、パウロがイエスの意志の完成によって異邦人の使徒となってゆく姿を示している。 

備考(Remarks)  

2018  ユダヤ人の律法と神の恵-ロマ7, 7-25で語られた人間の罪に関するパウロの議論より-(ロマ7, 17. 24における嘆きの意味)  単著   
『アカデミア人文・自然科学編』  , 南山大学  , 第16号  , pp. 29-47 (19p)   , 2018年6月   

概要(Abstract)  

備考(Remarks) この研究は/本論文はロマ7, 7-25のテキストに関するもので、そこではパウロがこの世の実存的文脈の中における人間の状況に対して多大な影響を与えた罪と律法との関係に関する自分の議論を展開している。どちらの力も共に人間に関わるもので、両者の反目が「人間の意志」と「人間の行い」の不一致によって表される人間の二分法を生じさせている。ロマ7, 7-25(この箇所の構造に従って)の解釈においては、三つの主体要素(人間、律法、罪)のあらゆる可能な相互の関わり方に見られる関係に特別に焦点を当てた。 

2017  Portraits of Pilate According to Christian Canonical Writings and Jewish Historical Works. Patr three: Pilate According to the Author of Mark's Gospel  単著   
南山神学  , 41  , 21-45 (25p)  , 2018.03   

概要(Abstract) This study continues a series of presentations of Pilate found in ancient writings, this time focusing on the portrait of Pilate, the fifth prefect of Judea, found in the Gospel of Mark. Mark’s particular reason and aim for writing the Gospel shapes his particular approach not only in matters concerning the structure and content of the writing but also in his presentation of the key agents involved in his narrative. Among them, though only marginally present, but no doubt a very important agent, given Mark’s presumed audience is Pilate, for whom Mark reserved a special role.  

備考(Remarks)  

2017  Portraits of Pilate in Jewish Historical Works and Christian Canonical Writings. Part Two: Pilate in Narrative of Luke’s Gospel  単著   
ACADEMIA  , 南山大学  , 15  , pp. 63-77 (15p).  , 2018.01   

概要(Abstract) This study concerns Luke’s perspective on Pilate, the fifth prefect of Judea, as it is presented in Luke’s Gospel. Recording eight events involving the prefect, Luke shows his socio and theological understanding and the inter-operation of the event regarding Jesus’ death, which are directly related to Pilate. Luke’s account concerning Pilate does not lead to making a judgment about Pilate, but shows him rather as a mid-level official trapped between two worlds, trapped between a world where hostility and conflicts of interests could have fatal consequences, where common sense and the demands of justice and truth take second place. A place where the struggle to maintain one’s integrity makes demands almost too weighty for human fragility to bear. 

備考(Remarks)  

2017  Portraits of Pilate in Jewish Historical Works and Christian Canonical Writings. Part One: Pilate according to Josephus Flavius and Philo  単著  ISSN 2185-3282 
ACADEMIA  , 南山大学  , 14  , pp. 91-109 (19p)  , 2017.06   

概要(Abstract) This study of Pontius Pilate, fifth prefect of Judea province, who remained in office from 26 AD until 36 AD, focuses on the presentation found in the writings of two major Jewish historians; Philo and Josephus Flavius. The analysis considers all references regarding Pilate that are found in their writings. The analysis, first focuses on the texts and the information provided in them, and then on a critical interpretation of the information placed in the socio-political context of first century Roman Empire, as well as the socio-religious context in which the writing were created by the authors. This approach helps us to uncover the authors’ tendency in recording the events regarding Pilate.  

備考(Remarks)  

2017  Portraits of Pilate according to Christian Canonical Writings and Jewish Historical Works. Part three: Pilate According to the Author of Mark's Gospel  単著   
南山神学  , 教皇庁認可神学部  , 41  , 21-45  , 2018/03   

概要(Abstract) This study continues a series of presentations of Pilate found in ancient writings, this time focusing on the portrait of Pilate, the fifth prefect of Judea, found in the Gospel of Mark. Mark’s particular reason and aim for writing the Gospel shapes his particular approach not only in matters concerning the structure and content of the writing but also in his presentation of the key agents involved in his narrative. Among them, though only marginally present, but no doubt a very important agent, given Mark’s presumed audience is Pilate, for whom Mark reserved a special role.  

備考(Remarks)  

2016  The Messiah in the Trinitarian Hymn of the Letter to Ephesians. Theological Analysies of the Eulogy in Eph 1, 3-14  単著  ISSN 0287-3730 
南山神学  , 南山大学  , 40  , pp. 57-77 (21p)  , 2017.03   

概要(Abstract) The study concerns the use of the term “Christ” in the eulogy found in the Letter to the Ephesians (Eph 1, 3-14), with particular reference to the understanding of Eph 1, 11. Generally there is no doubt that the term refers to Jesus of Nazareth. However, in verse 11, although pronoun “in Him” that is equivalent of the term “Christ” is used in the same way, it is connected to another pronoun “we”, whose identification is not clear and the subject of diverse interpretations. In this study we argue for identifying the pronoun “we” with Jews, although the majority of scholars do not accept this. This interpretation directly influences the understanding of the pronoun “in Him”, which, although it still refers to Jesus of Nazareth, in this particular context (verse 11) should be taken in a more general sense as the Messiah, a concept that was created within the Jewish tradition and claimed by Christians to be personified in Jesus of Nazareth. 

備考(Remarks)  

2016  彼こそ平和をもたらす者(ミカ5,4)。平和の聖書的な概論。  単著   
アカデミア  , 南山大学  , 13  , 123-132   , 2017.01   

概要(Abstract) 本研究は新約聖書に見られる「平和」という言葉の意味に関するものである。この言葉のキリスト教的な理解とギリシャの著者達による理解との鮮明な対照を明らかにするために、εἰρήνηというギリシャ語の言葉について、短い予備的な紹介をした。「平和」という言葉のキリスト教的な理解は、ギリシャ語のεἰρήνηより、ユダヤ教の‏שָׁלוֹם‏‎‎‎ - シャーロームという言葉と多くの共通点を持つが、そのキリスト教的理解はユダヤ人の伝統が発展させたそれより、いっそう深まった。この言葉のキリスト教的理解は一般的に、人間同士の関係だけではなく、主に神と人間の関係に注意が向けられているが、それは常に終末論的な文脈においてである。 

備考(Remarks)  

2016  使徒言行録におけるルカの聖霊論   単著   
日本カトリック神学会誌  , 日本カトリック神学会  , 27号  , 101-129  , 2016.07   

概要(Abstract) 本論は使徒言行録における聖霊論に関するものである。ルカの一般的な神学的アプローチ(ポイント1)を提示した後、聖霊に関するすべてのペリコペーの分析(ポイント2)を提供する。体系化を図るため、ペリコペーを主題によってグループ分けする。本論の最後の章はルカの聖霊論の特徴(ポイント3)を含む。その特徴は本論のポイント2における分析結果に基づいて提言される。ルカの聖霊論の特徴に関する主な結論は、ルカの聖霊論が神学的論説ではなく、むしろキリスト教徒の共同体の経験に基づいているということである。 

備考(Remarks)  

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