2025/06/24 更新

写真b

ライチャーニ ヤコブ
RAJCANI,Jakub
RAJCANI,Jakub
所属
人文学部 キリスト教学科 准教授
職名
准教授
主な研究課題
ロマーノ・グァルディーニの倫理思想
自分の身体の持ち主は誰か?
ジェンダー論のキリスト教的・倫理的評価
人間の幸福について
人間の自己同一性と主体性の研究
専攻分野
キリスト教倫理、道徳神学、倫理神学、生命倫理、社会倫理

学位

  • Dr. theol.(神学博士) ( 2015年11月   Pontificia Università Lateranense - Accademia Alfonsiana(教皇庁立ラテラン大学アカデミア・アルフォンシアーナ)) )

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    博士

    学位論文名:L'esistenza cristiana nella polarità tra identità e azione. Una lettura alla luce del pensiero di Romano Guardini(自己同一性と行動との対極関係におけるキリスト教的実存——ロマーノ・グァルディーニの思想を手がかりに——)

  • 修士(キリスト教思想) ( 2011年3月   南山大学 )

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    修士

    学位論文名:マイスター・エックハルトの思想における至福概念

研究キーワード

  • 倫理

  • 尊厳

  • 幸福

  • ジェンダー

研究分野

  • 人文・社会 / 哲学、倫理学  / 生命倫理、社会倫理、徳、キリスト教倫理、倫理神学

  • 人文・社会 / 思想史  / ローマノ・グアルディーニ

  • 人文・社会 / 宗教学  / キリスト教、神学、宗教倫理

学歴

  • 在ローマ教皇庁立ラテラン大学倫理学研究所アカデミア・アルフォンシアーナ   倫理神学研究科   倫理神学専攻

    - 2015年11月

  • 南山大学大学院   人間文化研究科   キリスト教思想専攻

    - 2011年3月

  • University of Trnava (Slovakia)   神学部   カトリック神学科

    - 2005年6月

経歴

  • 南山大学   在名古屋教皇庁認可神学部   書記官

    2022年4月 - 現在

  • 南山大学   創立75周年実行員会委員長   准教授

    2020年4月 - 2021年3月

  • 南山大学   学長補佐   准教授

    2018年4月 - 2020年3月

所属学協会

  • 宗教倫理学会

    2016年12月 - 現在

  • 日本カトリック神学会

    2016年9月 - 現在

委員歴

  • 社会福祉法人 聖霊病院   倫理委員会  

    2024年4月 - 現在   

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    団体区分:その他

論文

  • Guardini’s Legacy for a Missionary Church 招待 国際共著

    Jakub Rajčáni

    The Japan Mission Journal   78 ( 3 (Autumn 2024) )   185 - 199   2024年

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    Romano Guardini, a influential thinker of the 20th century, believed that Christian faith is an existential relationship with Christ rather than a set of ideas. Despite never being involved in foreign missions, his life developed on physical, cultural, and academic borders. Guardini's notion of theological humanism opposes Nietzschean or Sartrean pessimism and nihilism. He believed that the unity of truth is refracted and discovered in different traditions that aim for the same thing. Guardini's interdisciplinarity and openness towards all that is good in the world is a fitting approach for the Church in the 21st century. For Guardini, knowing God and knowing the human being are intertwined, and it is impossible to attain definitive knowledge about oneself without inquiring about the ultimate Being. Theology illuminates the mystery of man, and a real relation with the Absolute must have repercussions on our understanding of the world and our relationships with others.

  • Human Dignity in Catholic Ethical Tradition: What Often Remains Unsaid

    Academia: Journal of the Nanzan Academic Society (Humanities and Natural Sciences)   25   131 - 147   2023年1月

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    出版者・発行元:Nanzan University  

  • 倫理神学から見る難民問題

    社会と倫理   36号   21 - 34   2021年11月

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    出版者・発行元:南山大学社会倫理研究所  

  • Evil as Object of a Deliberate Action: A Christian Reassessment of the “Lesser Evil” Principle (Part 2)

    Academia. Humanities and natural sciences   22   165 - 182   2021年6月

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    出版者・発行元:南山大学  

    This article is a continuation of a two-part engagement with the concept of evil as it has been developed and (mis)interpreted in the history. In the first part I traced the roots and the classical meaning of the axiom of a “lesser evil”. I presented the insights of Pope Gregory the Great, of the Eighth Council of Toledo, and of Gratian which pertain to this topic, as well as the more or less implicit views of Aquinas on evil, on the object of action and on sinful yet non-culpable actions performed in accordance with the conscience. I have pointed out that this principle of lesser evil is not at all as simple as it might look, and that its original application was extremely limited. There was also a shift in word usage – from consentingly tolerating a lesser damage to engaging in choosing a lesser of (usually) two evils. In what follows, I will focus on post-Renaissance thought and consider criticism oriented toward this lesser-evil-thought from the perspective of Catholic moral theology. The numbering of the chapters follows the previous part.

  • 最近のバチカンとジェンダー論の関係——ある公文書の背景と分析——

    南山神学   44   139 - 179   2021年3月

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    出版者・発行元:在名古屋教皇庁認可神学部  

  • Evil as Object of a Deliberate Action: A Christian Reassessment of the “Lesser Evil” Principle (Part 1)

    Academia. Humanities and natural sciences   21   179 - 198   2021年1月

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    出版者・発行元:南山大学  

    People as moral agents are guided by moral principles, either by some intuitive and universal maxims or by culturally conditioned rules that they more or less consciously absorb and apply. While it is true that the goal of most human actions is the pursuit of meaning and good, it is also true that this good exists actually as and in a hierarchy of goods; it has to be discovered, interiorized and concretized by the very individual, and oftentimes there is more than one way to achieve it and maybe sometimes there is not any way to achieve the perfect good. Many actions are led by “gut reactions” and commonsense principles rather than serious logical evaluation, however it is within the human capacity to reflect more deeply on moral reasoning and to approach ever closely the more perfect understanding of good. Especially, it has to be reflected upon whether the greatest good is always to be done, whether some evil can be permitted in order to bring about a greater good or, even more importantly, whether evil as such can be object of a direct volitional action at all. In this paper I claim that, although intuitively and in everyday usage the notion of “lesser evil” has a certain weight, theologically speaking it is unsustainable and nonsensical and can potentially be misunderstood or even misused. Its application is quite limited, finding its place not in moral dilemmas but mostly in the realm of secular and social life. It is not a core principle of Christian ethics at all but rather a provisional way to escape immediately unresolvable situations. This is the first of two parts.

  • 研究ノート:男女の違い—人間の尊厳の視点から—

    南山神学   43   189 - 209   2020年3月

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    出版者・発行元:在名古屋教皇庁認可神学部/南山大学人文学部キリスト教学科  

    In the present "Research Notes", meant as prolegomena to a further reflection, I ponder over differences between men and women. The obvious explanation for these differences is evolutionary development, i.e. biology. Yet, referring to biology or trying to make clear the foundation of one’s being male/female has become a point of strong skepticism and criticism. Moreover, are visible biological idiosyncrasies the only difference between the two sexes? Is male-female dimorphism the only or the best way of existing for humans? However this question might be taken for granted, I argue it is worth dealing with, because it can – for example – help to discern the "true" sex in case of children born in ambiguous condition. The goal should not be exalting one's sex as superior, but appreciating their respective originality and unique contribution. Since sexuality is a given that has to be discerned and accepted as well as a task to be completed, there can be broad categories while every person finds his/her own way to live their masculinity/femininity. In fact, putting aside rare exceptions, many researchers point out various differences (physiological, psychological, behavioral etc.) between men and women “on average”. In this paper, I mostly collect and compare those findings in order to present some exemplary bibliography pertinent to this topic.

  • La coscienza situata come “polo opposto” della norma morale

    Alpha Omega   22 ( 1 )   103 - 117   2019年8月

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    出版者・発行元:Pontificio ateneo Regina Apostolorum  

  • Inexistenz Christi: Ihre Bedeutung bei Romano Guardini und ihre Implikationen

    Freiburger Zeitschrift für Philosophie und Theologie   65 ( 1 )   188 - 207(20 p.)   2018年7月

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    出版者・発行元:Universität Freiburg - Theologische Fakultät  

    An important part of the thought of Romano Guardini represents the concept of Christ’s existence-in-man and that of man-in-Christ. It has predecessors but as for its ontic-real interpretation Guardini is quite original. According to him, man’s being in Christ is (implicitly) a fundamental aspect of Christian existence and means the full realization of the personal being. At the same time, I claim in this study that this participation in Christ’s identity has to have some outcome in human action, seen as a doing-with-God, that reveals and expresses this new being, because the existence of Christ in man is normative and demands to be transposed into action.

  • Guardini’s Buddha and Christ: Buddhism in the Eyes of a Catholic Theologian Now and Then

    南山神学   41   145 - 179   2018年3月

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    出版者・発行元:在名古屋教皇庁認可神学部  

    Romano Guardini was a theologian who did not fear confrontation with any area of human existence. In his religious work he considered the person of Buddha of great importance for the right comprehension of the rôle of Christ. In this paper I introduce several of Guardini's often fragmentary texts in which he tries to evaluate this eastern sage as akin to Christ as his precursor. Even though they often treat various common topics in a similar manner and, I think, not rarely in the same direction, the respective conclusions of Christ and Buddha are different. Guardini admired and appreciated Buddha precisely because he could lead to Christ, and because through comparison to Buddha, Christ's uniqueness became markedly apparent.

  • 神と人間との協力の可能性について――ローマ書8章16節のsymmartyreoとロマーノ・グァルディーニのmitwirkenを手掛かりに――

    『日本カトリック神学会誌』   28   47 - 71   2017年8月

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    出版者・発行元:日本カトリック神学会  

    In this paper I argue that the concept of cooperation with God is intrinsic not only to spiritual theology but also to Christian ethics. This is not a simple concept. It lies between two extremes – the one is the idea of a God who uses human beings as mere tools through whom He acts; the other is the understanding of the human being as somebody who acts independently of, or even as being equal to God. On the basis of the thought of Blondel and Guardini, and looking also to the roots of their thought in early medieval theology, I maintain that it may be more suitable to say from the Christian view-point that the human being acts as a co-subject with God, i.e., that through grace the human being becomes a real agent when acting, but that the origin of the action lies in God. God’s gifts are given in such a way that they really belong to the person who is carrying out the activity. Indeed, this co-subjectivity offered by God to human freedom lies at the foundation of human agency. Rm 8:16, despite some difficulties in translating the text, can be offered as scriptural basis for this claim. We give testimony in a way that is neither the action of the human acting alone, nor can it be considered as coming only from the Holy Spirit: it is a “common testimony” (symmartyria) given by the Holy Spirit with the human being. Herein lies the task of conscience – not in terms of implementing divine orders, nor of the application to the particular situation of general rules, but as giving witness to one’s divine filiation, confirmed continually by the Holy Spirit. Our being children of God is nothing other than our participation in and co-realization of Christ’s own identity.

  • 徳の主体は誰なのか?——キリスト教の徳論に関する一考察——

    南山神学   40号   191 - 215   2017年3月

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    出版者・発行元:神言神学院  

    In this paper, I examine the idea as to whether virtues can be or really are properties of God rather than independent qualities of humans in some way related to God. Above all, concentrating on the “infused” theological virtues, it seems that they are indeed impossible as merely human achievements; they are moreover informed by God’s actual attitudes. On the other hand, it is insufficient to consider the human being as only an instrument or channel of such a virtuously acting of God; virtues as far as they are free, meritorious acts, have to belong to the person qua subject. This paradox is important for all of the Christian virtues. The summit of the human capacity for loving is to love with the love of God, which consists in letting God love through oneself. An agapic and kenotic love is not possible but as a participation in the very love of God itself. A special place among these virtues is assumed by faith, because God is neither its object in the proper sense, nor can God/Jesus be an immediate subject of faith, however human faith is made possible through God and in certain sense it is a sharing in His own knowledge of Himself, as R. Guardini would say. Thus, human virtues are not simply human, having God as their origin and author, but at the same time man or woman has to be their co-subject and actor (protagonist). They are a free gift but nonetheless a property belonging fully to humans.

  • Good, Truth and Being: The Ethical Thought of Romano Guardini

    Studies in Christian ethics   29 ( 4 )   424 - 436   2016年7月

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    出版者・発行元:Society for the study of Christian ethics (SAGE publications)  

    In this article, I present one view of Guardini’s ethics, to which he dedicated his late academic life. Christian ethics for Guardini is only a natural consequence of the whole Christian existence and thus unique. Therefore, it is fundamentally a christocentric ethics but it affirms also the being of man as creature and hence realistic. It is indeed based on the nature of man, but not natural in the biological sense. I focus on the interpretation of the good that is never in Guardini’s eyes a mere concept, but objectively existing and concrete. I point out that ethics is always connected with the personal dimension, that man’s doing is radically a working-with-God, and that in and through action man grasps and perfects himself. Christian ethics is a participation in Christ’s properties and conformity to him, who is the personal and living norm of the new life.

  • Essere ed agire ‘in’ e ‘con’ Cristo nel pensiero di Romano Guardini

    Studia moralia   54 ( 1 )   27 - 50   2016年4月

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    出版者・発行元:Editiones Academiae Alphonsianae, Roma  

    In the present study we aim to show how human identity and action are interrelated, looking at them in the light of the “polar” thought of Romano Guardini. In their relationship, identity and action condition each other, while maintaining a relative autonomy. If we avoid a naïve naturalism, the passage from being to acting emerges as a problematic issue, that is important to analyse. This passage is not a mechanical syllogism, but rather a process of transposition into another order. The Christian existence is located between two opposing poles and can thus be explained using the image of ellipse. The dualities between the natural and the redeemed man, freedom and grace, and particularly the human and divine agency, coexist within the Christian existence, making it unrealistic to choose one pole only, unless one falls into dangerous reductionisms. Christian life necessarily expresses itself through acting within/with Christ; this process perfects the human subjectivity through cooperation with God.

  • Technology and Ethics: Guardini's Legacy in Laudato Si'

    Asian Horizons   10 ( 1 )   102 - 115   2016年3月

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    出版者・発行元:Dharmaram Vidya Kshetram, Bangalore (India)  

    In this paper I argue that Pope Francis, as well as the author quoted by him — Romano Guardini, agree that technology is intrinsically a human dimension of life that is ambiguous. On the one hand, it has to be approved and used for higher goals, on the other is always to be evaluated and confronted with real and true values. Technology is destined to help nature but is radically based on, rooted in and dependent on it, as is the case of the relationship between nature and culture, and nature and grace. Humans must not let themselves be ruled by “impersonal forces.” Development — that not always is a true progress — will not be infinite.

  • Is nature a source of obligation? Some reflections about the axiom "agree sequitur esse"

    南山神学   39   11 - 17   2016年3月

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    出版者・発行元:在名古屋教皇庁立認可神学部  

    In this paper I intend to examine the traditional axiom "agere sequitur esse" which is proper to Christian theology, and especially to Christian ethics. This way of thinking is based on the presupposition that in order to act the agent has first to be. The action proper to the agent flows out, or is derived from its being. However, this process is often understood in manner that is too naïve, as if a person's being was a cause of the action. Therefore, I wish to explain how the concept of being has to be looked upon as something dynamic, and how it is better called "existence". Then, the passage from being to action is a complex process, far removed from being a mechanical syllogism. The above-mentioned axiom is a metaphysical principle and not an epistemological means of deducing rules for acting from the essence of things in which they are allegedly contained. Albeit difficult, this process is not impossible and stands at the foundation of all Christian ethics. I claim here that, from the Christian point of view, action is not merely an accident of being, but being necessarily articulates itself in action. Finally, they stand in a relationship that can be described using the image of an ellipse or a spiral, with which it is shows that they have to remain in a polar tension with each other on the one hand, and on the other hand that actions retrospectively influence the very being of the agent itself. Our goal is to demonstrate that ethics needs an ontological foundation, but at the same time ethics needs to avoid too simplistic, naturalistic, and reductive tendencies.

  • "Is Paradox Absurd? An Immanent Possibility within Christian Thought"

    南山神学 別冊   30   1 - 21   2015年3月

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    出版者・発行元:在名古屋教皇庁立認可神学部  

    In the present study, done on the borderline between theological ethics and anthropology, we tried to point out that “paradoxical thought” has been present in Christianity since its origins. Many systems of thought cannot accept this fact and, on the contrary, try to reduce the reality to one element only or to let it sublime into a higher synthesis. We intended to put some light on how this complex perception of being, that has a sense for mystery, is important for human, religious and ethical life. Above all, a focus was made on how Guardini’s distinction between “opposite” and “contrary”, that emphasizes the vital tension between the two poles, can be a useful key to other theories. This way of thinking seems to us necessary for the right understanding of the Church, of christology, of grace, of ethical conduct etc. However, there is still the majoritarian tendency to consider the non-binary form of logic as something irrational or even absurd. Nevertheless, to avoid unilateral and immediate solutions seems to be a better way for man’s self-understanding while he faces everyday issues, providing him with confidence and hope at the same time.

  • “imago Dei” as a Moral Theology Issue: Ethical Implications of a Theologoumenon

    南山神学 別冊   29   57 - 88   2014年3月

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    出版者・発行元:在名古屋教皇庁立認可神学部  

    In this paper, we intended to explain – although not exhaustively – the meaning and the significance of the theologoumenon of “man – image of God”, and especially its impact on and implications for moral theology. On the basis of some examples of the vast bibliography that exists on this topic, while presenting the Biblical and historical background of this concept, we demonstrated that (in spite of some traditional interpretations) imago is not different or separated from the similitude, that the character of being in the image of God refers to the very quintessence of human being as such, and that the core of this similarity with God (of that the author is God) lies not in the analogy with God, but in the participative union with God through Christ, who himself is the only and perfect imago Dei. After having examined the respective Biblical roots and usages (chapter 1) and its theological interpretations (chapter 2), in the third chapter we individuated five consequences of it for the ethical behavior of every human being, that is (A) the relativity and dependence of man-image towards God to whom he is subordinated, having such his real dignity; (B) the “connaturality” with the good/Good which is the presupposition of pursuing the good; (C) the being-the-image-of-God recognized equally in the other men and women, leading to responsibility; (D) the consciousness of having a special relationship to God, that leads to a right behavior, that is to say, to moral acts in accordance with the one’s status of imago; (E) the virtuous life that deepens one’s unity with God and leads to the fulfillment of it in eternity, while permitting a foretaste of it in the very virtue (such as love or justice). Being the “indicative” of our existence and its “imperative” at the same time, the imago Dei theory should be an indispensable foundation of (not only) theological ethics. The focus of the here proposed imago-Dei-ethics is in the emphasis of its own dignity of being a “new creature in Christ” that is to be “reflected” in proper behavior. This kind of the ethical conduct will be surely more effective than a mere accomplishing of norms and precepts.

  • Meister Eckhart View of Happiness

    南山神学 別冊   27   49 - 146   2012年3月

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    出版者・発行元:在名古屋教皇庁立認可神学部  

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書籍等出版物

  • Opere et veritate: 在名古屋教皇庁認可神学部の40年間の歩み

    ヤコブ・ライチャーニほか( 担当: 編集 範囲: 神学部とは何か?(巻頭言)、教皇庁認可神学部の使命と課題—学則の改訂作業を振り返って—)

    教友社  2025年3月  ( ISBN:978-4-911258-13-2

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    総ページ数:172   担当ページ:iii-viii, 53-62   記述言語:日本語   著書種別:一般書・啓蒙書

  • Romano Guardini: Ruženec našej milej Panej

    ( 担当: 単訳)

    Spoločnosť Božieho Slova, Nitra (Slovakia)   2023年12月 

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    総ページ数:80 p.  

    ロマーノ・グァルディーニの、ロザリオについての著作をドイツ語からスロバキア語に訳したものです。著者はマリア崇敬の代表的な祈りであるロザリオを通して、信者の代表・典型であるマリアに関する信心を表し、ロザリアのような祈りの意味に加えて、3つの玄義(喜び、悲しみ、栄光)のそれぞれの神秘を解説している。役者をそれに前書きと後書き、随所註解、近年付け加えれた「光の神秘」についてグァルディーニ風に解説を試みた。分量的には短い著作ですが、密度が高く、神学的に奥深い箇所がいくつかあると考えられます。

  • Identità e agire morale. Riflessioni sull’esistenza cristiana alla luce del pensiero di Romano Guardini

    ( 担当: 単著)

    Aracne editrice  2023年10月 

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    総ページ数:510 p.  

    本著は、人間のアイデンティティの意義と影響を考察しています。特に、アイデンティティと道徳的行動の関係を明確にすることを目的とし、ロマーノ・グァルディーニの「対極性」という概念を解釈の鍵として用いています。キリスト教の存在を、個人としてのアイデンティティと行動という、異なるが相互に関連した二つの極を持つ楕円形として解釈しようと試みています。これらは逆説的な関係にあります——贈り物であり任務であり、条件付けられていながら自律的であり、不変でありながら発展可能であり、主体から発するものの、完全に主体に属するものではありません。キリスト教の行動は、自由であるにもかかわらず、何らかの形で自己の存在論的基盤、すなわち贖われた自然に基づいています。それは「キリストにおいて」と「聖霊と共に」の行動であり、神がアイデンティティと行動の両方の原型であり構成要素であるため、人間は完全に「主体」として存在するのは、神の共働者としてのみです。

  • Hominis Dignitati: An Interdisciplinary Approach 国際共著

    Robert J. Kisala et al.( 担当: 共著 範囲: Chapter 5. Human Dignity in Moral Theology: Two Lessons from History)

    Logos Publications, Manila  2022年5月  ( ISBN:978-971-510-317-6

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    総ページ数:383 p.   担当ページ:pp. 81–96   記述言語:英語   著書種別:学術書

  • Identità e agire morale. Riflessioni sull’esistenza cristiana alla luce del pensiero di Romano Guardini

    ( 担当: 単著)

    Aracne editrice (Roma)  2016年3月 

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    総ページ数:490  

    本論文ではロマーノ・グァルディーニ(1885−1968)の思想を手がかりに、キリスト教的実存というテーマについて考察している倫理神学の視点から書かれた論文であるが、哲学をはじめとする他の学問にも言及していることが多い。グァルディーニの思想から多くの刺激を受けながらも、その分析や単なる解釈であることにとどまらず、独自の考察の試みであることが目的であった。グァルディーニの斬新な発想の光のもとで、いくつかの主題について問う——自己同一性(アイデンティティ)とは何か、またキリスト教的倫理学にとってのその重要性は何か、それから人間の行為(アクション)とはどのようなものか、存在することと行動することとの相互関係、また在ることと在るべきこととの関係はどうであるか、など。この考察に内在する仮説あるいは確信は、人間の存在は静止していない、状態ではなく動的なものである、またアイデンティティと行動は常に互いに影響し合う関係にある、というアイディアである。その意味においてもグァルディーニの二極的な考え方が方法論として極めて有益であった。 本論文には3部構造がある。第1部1章と2章)では問題提起をし、そして先行研究を紹介した上で、グァルディーニの生涯、著作、思想の根源、その影響やその諸特徴を解き明かした。第2部3章と4章)では、重点が二つあり、即ちアイデンティティと行為であるが、それを前半では組織的な観点から見つめ、その弁証法的な関係を探ってから、後半ではグァルディーニの思想という文脈でそれを分析している。それぞれの正体だけでなく、自己であることと行動することとの弁証法的な関係がこれらの考察の行き先である。グァルディーニ以外に、Ricoeur, Erikson, Taylor, Arendt, Blondel, Pannenbergなど、権威ある哲学者、心理学者や神学者の助けを借りながら、論じているその中で昔から議論される典型的な倫理学問題にも注目し、存在から義務への移行を否定するヒュームの法則やそれによる自然主義的誤謬説や、よく無意識に用いられる傾向にある“agere sequitur esse”という公理の再解釈を図る。最後の第3部5章)は狭い意味で神学的であり、キリスト教的な実存に焦点を当てている。グァルディーニに言及しながら、まず神のアイデンティティとその行動について言えること、そして初めて聖書を引き合いに出し、自己と行動について信仰の側面から言えることを考える。

MISC

  • Review of: W. C. MATTISON III, The Sermon on the Mount and Moral Theology: A Virtue Perspective, Cambridge University Press: Cambridge 2017, pp. xiii+279

    南山神学   44   185 - 192   2021年3月

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    掲載種別:書評論文,書評,文献紹介等   出版者・発行元:在名古屋教皇庁認可神学部  

  • Review of: N. MESSER, Theological Neuroethics: Christian Ethics Meets the Science of the Human Brain, Bloomsbury T&T Clark: London 2017, pp. 215

    南山神学   43   211 - 214   2020年3月

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    掲載種別:書評論文,書評,文献紹介等   出版者・発行元:在名古屋教皇庁認可神学部/南山大学人文学部キリスト教学科  

  • Review of: J. SELLING, Reframing Catholic Theological Ethics, Oxford University Press: Oxford 2016, pp. 254

    『南山神学』   42号   123 - 129   2019年3月

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    掲載種別:書評論文,書評,文献紹介等   出版者・発行元:在名古屋教皇庁認可神学部  

  • 人間の尊厳のために

    『家庭の友』   2018年7月号   2   2018年7月

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    出版者・発行元:サンパウロ  

    カトリックの雑誌『家庭の友』にある「全国の司祭館からこんにちは!」というコラムへの寄稿です。

  • Recensione a S. ZAMBONI, Teologia dell'amicizia, EDB: Bologna, 2015, pp. 72

    Il Regno. Attualità   60 ( 5 )   332   2015年5月

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    掲載種別:書評論文,書評,文献紹介等   出版者・発行元:Centro editoriale dehoniano, Bologna  

講演・口頭発表等

  • ジェンダー論とキリスト教——カトリックの倫理神学の視点から——

    ヤコブ・ライチャーニ

    日本カトリック神学会2024年学術大会  2024年9月  日本カトリック神学会

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    開催年月日: 2024年9月

    記述言語:日本語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:南山大学   国名:日本国  

  • “Ownership of Bodies – What it does and what it does not imply”

    Bioethics and the Body  2021年6月  Center for bioethics and human dignity

  • 「カトリック倫理神学の視点からみた意志の概念」

    第5回教員相互交流学際研究会『キリスト教的《意志》概念の解明に向けて』  2019年12月  坂下浩司先生

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    主にトマス・アクィナスにおける意志の役割に焦点を当てるとともに、主意主義の代表人物であるウィリアム・オッカムとの徹底的な違いをテーマにする。あまり気づかれることが少ないのだが、S. Pinckaersの指摘によってオッカム主義が近代まで及ぼした影響の大きさを強調する。そのことが顕著に見られるのは「自由」の本質についての解釈においてである。

  • La coscienza situata come "polo opposto" della norma morale

    Romano Guardini yesterday and today: person, meeting, culture  2018年10月  Ateneo Pontificio "Regina Apostolorum"

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    Una delle caratteristiche del pensiero “interdisciplinare” di Guardini è senza dubbio la sua polarità, la sua sottolineatura della paradossalità del evento vivente. Tra le sue immagini preferite per descrivere varie realtà appartiene quella di “ellisse”, anziché di cerchio che dal punto di vista degli antichi avrebbe potuto essere considerato più perfetto. Così Guardini considera polari – cioè appartenenti allo stesso ordine e dunque complementari – entità come il mondo e la persona; Cristo quale l’Altro e l’uomo per il quale è un Tu; natura e cultura, e non per l’ultimo il bene (la norma) e la coscienza umana. Se l’esistenza assomiglia più a un’ellisse con due fuochi (Berichte, 132), le sue dimensioni quali identità (ideale e reale), agire (indicativo e imperativo), la libertà umana e il concorso di Dio, il logos e l’ethos (benché con una certa precedenza del primo) ecc. devono essere co-originari, compenetranti, mutualmente ineliminabili, a differenza della coppia del bene e male. Per l’etica cristiana è di una massima importanza il rapporto tra la norma come universalmente valida e la coscienza che la deve (ri)conoscere, appropriarsene, applicare ecc. Sembra opportuno usufruire di questa spiegazione per capire meglio il rapporto complesso e organico tra l’universale e il concreto, rappresentati qui dalla norma etica e la libertà del agente. Voler ridurre il processo della valutazione e decisione morale a una sola componente potrebbe causare riduzionismi eccessivi: sia il legalismo rigoristico che sopravvaluta il dovere astratto senza prestar attenzione alle circostanze individuali, sia la cosiddetta etica della situazione che sottolinea circostanze di ogni singolo caso come separato a scapito della validità della norma e della verità. Bisogna chiedersi se queste due realtà davvero stiano in un rapporto polare, simile a due fuochi di ellisse. [...]

  • 「誰でも私のところに来なさい(マタイ 11:28)——個々人の主体性と責任の限界」

    キリスト教と生命倫理——最近の動向(懇話会)  2017年2月  南山宗教文化研究所

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    カトリックの立場から20世紀の倫理神学の発展を捉え、現在問題視されている問題を紹介する。その中で、特に最近の司教会議で話し合われた離婚・再婚者の問題を見て、教皇フランシスコの使徒的勧告『愛の喜び』(2016)に対する疑問を解き明かし、さらに慈しみの特別聖年が象徴していた神の慈しみというワルター・カスパー枢機卿が示唆を与えたテーマを分析する。後半では、もう一人の発表者に合わせ、同性愛や同性婚、及びLGBT運動の背景にあるジェンダー論について批判的に考察を試みる。その際、肝心な問題なのは、伝統的な家族像を保ちながら、どのように現在の事情に応用すれば良いか、教会の教えに基づく限り客観的に悪い行為がどのように主観的な「仕方なさ」によって任用され得るか、何人もの尊厳を守りつつもどこまでの権利を認めても良いのか、などである。

  • 神と人間の協力の可能性について——ローマ書8章16節のsymmartyreōとグァルディーニのmitwirkenを手掛かりに——

    日本カトリック神学会  2016年9月 

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     神と人間を競争者と見なすべきか、協力者と見なすべきか。難解な問題ではあるが、人間が神の手段でしかないというのは不十分だということは確かに言える。倫理的行為において特に明らかなように、人間の役割は良心を通して無条件に神に従うことではなく、むしろ善の識別に参与し、協力者として共に果たすことであり、後者のほうがよりキリスト教的人間観に適している。聖書に照らせば、良心と聖霊はある種の共同の証しをするものであり、聖霊が一方的に人間に何かを知らせたり指示したりするのではない。グァルディーニの表現を借りるならば、キリスト者はただキリストの実存に与るだけでなく、それを共に発揮する身分にまで上げられるのである。二者が共同の主体となり、その行為がどちらにも属するほうが片方だけが行動するよりも完全なことである。

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共同研究・競争的資金等の研究課題

  • グァルディーニの著作の解読と解釈を深めて、それに基づき特にイエスと仏陀の比較を試みる

    2017年

    南山大学  南山大学パッヘ研究奨励金I-A-2 

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    担当区分:研究代表者 

    配分額:400000円

    ロマーノ・グァルディーニ(1885-1968)の思想は最近再び注目され、その重要性と今日的意義が蘇りつつあると指摘されている。亡くなってから来年は50年が経つのだが、多くの側面は研究の対象にされてきた。それにもかかわらず、残っている課題もまだある--例えば、グァルディーニのF.ニーチェへに対する態度、もしくはグァルディーニの理解によるイエスの位置付け。実のところ、イエスと他の思想家や宗教創立者との比較について本を執筆する予定だったそうであるが、イエスの死とソクラテスの死についての著作しかなく、深い関心を持っていたイエスと仏陀との関係についてはその予定は実現しなかった。それでも、仏教や釈迦に対する記述や評価、特にイエスとの違いについての見解は他の著作に散りばめられている。そうを全体的に見て、集めて、そこから読み取るのは何かという研究である。キリスト教以外の宗教の中では、グァルディーニは特に仏陀を尊敬し、キリストと相当と言える立場にあり、ある意味でキリストの先駆者と見なしていた。しかし、どこまで彼の仏教の理解は可能だったのか、あるいは正確だったのか解明すべき点の一つである。いずれにせよ、諸宗教対話にとっても重要な問いとなるが、他の宗教の意味と価値を否定しない形で、キリストの優位性のみならず、ユニークさをいかに理解すれば良いか少しでも明らかにしたい。仏教への関心はグァルディーニのみならず、当時ヨーロッパの他の思想家にも見られるのだが、日本において特に重要な側面に思える。

その他

  • 講演 Can happiness be the object of academic study?

    2020年8月

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    This talk was delivered under the title “Can happiness be the object of academic study?” as a part of the NU Mirai Education Project at Nagoya University on 10 August 2020 in form of a Zoom webinar.

  • 講演 Happiness in philosophy, ethics and religion

    2020年6月

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    This talk was given in English on 5 June 2020 as a part of the Spring 2020 Studium generale lecture series at Nagoya University.

  • ACUCA総会でのパネルディスカッション

    2019年11月

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    南山大学がこの時期日本の幹事校として参加しているACUCA(アジアのキリスト教大学・短期大学連盟)の会議に代表者代理として出席し、11月8日発表しました。狭い意味での研究ではありませんが、南山大学の事情を説明し、南山の経験から見つめた「芸術と宗教」についての発表でした。特に南山色を知ってもらうために有益な「受難劇」および「降誕祭」という行事の紹介と報告をし、その意義についての自分なりの考察を加えました。他の教育機関からの人の発表を聞くことによってそれぞれの事情と課題を知り、また、懇親会などを通じて親睦を深め、将来の連携の可能性を探ることもできました。

  • 医療倫理に関する講演会

    2018年3月

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    名古屋の聖霊病院の医療スタッフ向けの講演会は毎年行われ、今年はライチャーニが頼まれました。医療倫理に関係のあるテーマと言われたのですが、最初だということでまずは「カトリックの医療倫理——そのルーツを辿って」というテーマに決めました。1時間ぐらいの講演の中で、次の点に触れながら説明します。

    ・様々な生命倫理学の流れ
    ・医療倫理における諸原則
    ・生命倫理という学問の誕生過程と存在意義
    ・その遥か昔まで遡るカトリック教会の医療への関心
    ・特に、教皇ピオ12世(1938-1958)の医者への講話集の紹介、および彼の倫理観を分析
    ・その思想の中核として三つの話題を絞って:全体性の法則、痛みの緩和の正当性、延命治療がどこまで可能か、という点についての考察

    将来また続きの講演を頼まれたら、もっと応用した問題を取り上げる予定です。また、医療スタッフの皆さんから質疑を受けて、次のテーマを決めていきたいと思います。

担当授業科目(学内)

  • 性と生命における人間の尊厳

    2017年4月 - 現在

  • キリスト教倫理学(各論)

    2017年4月 - 現在

  • キリスト教倫理学(基礎論)

    2016年4月 - 現在

  • 実践神学研究

    2021年4月 - 現在

  • 倫理神学研究

    2020年4月 - 現在

  • 実践神学

    2019年4月 - 現在

  • キリスト教概論

    2017年4月 - 現在

  • 宗教論

    2016年9月 - 現在

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社会貢献活動

  • カトリック神言修道会日本管区の聖書使徒職委員会(2017年度〜2020年度)