研究者詳細

教職員基本情報
氏名
Name
RAJCANI,Jakub ( ライチャーニ ヤコブ , RAJCANI,Jakub )
所属
Organization
人文学部キリスト教学科
職名
Academic Title
准教授
個人または研究室WebページURL
URL
https://nanzan-u.academia.edu/JakubRajcani
専攻分野
Area of specialization

キリスト教倫理、道徳神学、生命倫理、社会倫理

学会活動
Academic societies

日本カトリック神学会
宗教倫理学会

社会活動
Community services

カトリック神言修道会日本管区の聖書使徒職委員会(2017年度〜)

著書・学術論文数
No. of books/academic articles
総数 total number (9)
著書数 books (1)
学術論文数 articles (8)

出身学校
学校名
Univ.
卒業年月(日)
Date of Graduation
卒業区分
Graduation
   Classification2
University of Trnava (Slovakia)神学部カトリック神学科 2005年06月  その他 
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出身大学院
大学院名
Grad. School
修了課程
Courses
   Completed
修了年月(日)
Date of Completion
修了区分
Completion
   Classification
在ローマ教皇庁立ラテラン大学倫理学研究所アカデミア・アルフォンシアーナ倫理神学研究科倫理神学専攻 博士課程  2015年11月  修了 
南山大学大学院人間文化研究科キリスト教思想専攻 修士課程  2011年03月  修了 
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取得学位
   
学位区分
Degree
   Classification
取得学位名
Degree name
学位論文名
Title of Thesis
学位授与機関
Organization
   Conferring the Degree
取得年月(日)
Date of Acquisition
博士 Dr. theol.(神学博士)  L'esistenza cristiana nella polarità tra identità e azione. Una lettura alla luce del pensiero di Romano Guardini  Pontificia Università Lateranense - Accademia Alfonsiana(教皇庁立ラテラン大学アカデミア・アルフォンシアーナ))  2015年11月 
修士 修士(キリスト教思想)  マイスター・エックハルトの思想における至福概念  南山大学大学院  2011年03月 
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研究経歴
長期研究/短期研究
Long or Short
   Term research
研究課題名
Research Topic
長期研究  ロマーノ・グァルディーニの倫理思想 

概要(Abstract) 宗教思想家のRomano Guardini(1885−1968)は様々な神学分野の刷新の先駆者であったが、特にキリスト教的世界観(christliche Weltanschauung)という視点から諸問題を扱っていた。いつも明確に表現しているわけではないが、その思想から発掘できる倫理に関する考えの解読、分析、翻訳、比較研究に取り組む。本研究では主に次の領域や問いに注目する:

(1)グァルディーニの「キリストのInexistenz(内在)」の概念:ただの神秘思想のような比喩的な表現ではなく、キリスト教の本質であるとともに、人間の人格を完成させることにとって根本的な現実である
(2)グァルディーニにおける神との協働やキリストの実存を共同実現することについて:mitwirkenやMitvollzugはよく使われる表現であり、しかも人間の努力は神の行為と並ぶのではなく、お互い浸透し合っている
(3)グァルディーニにおける仏陀の理解とキリストとの比較:釈迦さまは他の宗教思想かよりも尊敬され、ある意味でキリストの先駆者と見なされることができる
(4)グァルディーニの思想における「楕円形」のイメージ:実存をはじめとし、多くの現実や関係は球体ではなく、むしろ二つの焦点を持つ楕円のようなものとして説明される方が妥当である(例えば、人格と世界、神と人間、良心と善[または規範]など)

日本語に訳されている文献は多くないので、このように彼の思想を紹介するのに大きな意義があると思われる。 

短期研究  人間の自己同一性と主体性の研究 

概要(Abstract) 人間のアイデンティティの理解は長年にわたって大きく変わってきました。古代、当たり前なものとして主題化されないものから、近代、それに実体があるか疑われるものまで、自己同一性には唯一の定義がない。難しいのは、変わりやすい主観的なものとしての極端も、確固たる本質的なものとしての極端も避けることである。一人ひとりの人間が主体性であることは道徳的な行為するための条件である。そこで、留意点は主に次である:

• 人間の存在と人間の行動はどう繋がっているか
• 人間のアイデンティティの先験的に与えられる側面と形作っていくべき側面
• 神の介入によって人間の自由な行為者性はどう影響されるか
• 徳において人間の行動と神の行動はどの関係にあるか

仮説としては存在は行動を決めるだけではなく、行動も存在を左右している(この場合は存在よりも実存と言ったほうが適切であろう)。先に何も与えられなければ、アイデンティティは発展することができない反面、アイデンティティの全ては遺伝的な、あるいは環境による影響に還元することはできない。それから、倫理的行為において人間は神と並んで行動するのでも、神によって行動させられているのでもなく、神と共に行為を為しているのではなかろうか。 

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著書
年度
Year
著書名
Title of the books
著書形態
Form of Book
NeoCILIUS
   請求番号/資料ID
Request No
出版機関名 Publishing organization,判型 Book Size,頁数 No. of pp.,発行年月(日) Date
2015  Identità e agire morale. Riflessioni sull’esistenza cristiana alla luce del pensiero di Romano Guardini  単著  SVD||063.1||R||161 / I073441 
Aracne editrice (Roma)  , その他  , 490  , 2016/03   

概要(Abstract) 本論文ではロマーノ・グァルディーニ(1885−1968)の思想を手がかりに、キリスト教的実存というテーマについて考察している倫理神学の視点から書かれた論文であるが、哲学をはじめとする他の学問にも言及していることが多い。グァルディーニの思想から多くの刺激を受けながらも、その分析や単なる解釈であることにとどまらず、独自の考察の試みであることが目的であった。グァルディーニの斬新な発想の光のもとで、いくつかの主題について問う——自己同一性(アイデンティティ)とは何か、またキリスト教的倫理学にとってのその重要性は何か、それから人間の行為(アクション)とはどのようなものか、存在することと行動することとの相互関係、また在ることと在るべきこととの関係はどうであるか、など。この考察に内在する仮説あるいは確信は、人間の存在は静止していない、状態ではなく動的なものである、またアイデンティティと行動は常に互いに影響し合う関係にある、というアイディアである。その意味においてもグァルディーニの二極的な考え方が方法論として極めて有益であった。
本論文には3部構造がある。第1部1章と2章)では問題提起をし、そして先行研究を紹介した上で、グァルディーニの生涯、著作、思想の根源、その影響やその諸特徴を解き明かした。第2部3章と4章)では、重点が二つあり、即ちアイデンティティと行為であるが、それを前半では組織的な観点から見つめ、その弁証法的な関係を探ってから、後半ではグァルディーニの思想という文脈でそれを分析している。それぞれの正体だけでなく、自己であることと行動することとの弁証法的な関係がこれらの考察の行き先である。グァルディーニ以外に、Ricoeur, Erikson, Taylor, Arendt, Blondel, Pannenbergなど、権威ある哲学者、心理学者や神学者の助けを借りながら、論じているその中で昔から議論される典型的な倫理学問題にも注目し、存在から義務への移行を否定するヒュームの法則やそれによる自然主義的誤謬説や、よく無意識に用いられる傾向にある“agere sequitur esse”という公理の再解釈を図る。最後の第3部5章)は狭い意味で神学的であり、キリスト教的な実存に焦点を当てている。グァルディーニに言及しながら、まず神のアイデンティティとその行動について言えること、そして初めて聖書を引き合いに出し、自己と行動について信仰の側面から言えることを考える。 

備考(Remarks) ISBN 978-88-548-9149-4
http://www.aracneeditrice.it/index.php/pubblicazione.html?item=9788854891494  

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学術論文
年度
Year
論文題目名
Title of the articles
共著区分
Collaboration
   Classification
NeoCILIUS
   請求番号/資料ID
Request No
掲載誌名 Journal name,出版機関名 Publishing organization,巻/号 Vol./no.,頁数 Page nos.,発行年月(日) Date
2018  Inexistenz Christi: Ihre Bedeutung bei Romano Guardini und ihre Implikationen  単著   
Freiburger Zeitschrift für Philosophie und Theologie  , Universität Freiburg - Theologische Fakultät  , 65/1  , 188-208(20 p.)  , 2018/07   

概要(Abstract) An important part of the thought of Romano Guardini represents the concept of Christ’s existence-in-man and that of man-in-Christ. It has predecessors but as for its ontic-real interpretation Guardini is quite original. According to him, man’s being in Christ is (implicitly) a fundamental aspect of Christian existence and means the full realization of the personal being. At the same time, I claim in this study that this participation in Christ’s identity has to have some outcome in human action, seen as a doing-with-God, that reveals and expresses this new being, because the existence of Christ in man is normative and demands to be transposed into action. 

備考(Remarks)  

2017  Guardini's Buddha and Christ: Buddhism in the Eyes of a Catholic Theologian Now and Then  単著   
南山神学  , 在名古屋教皇庁認可神学部  , 41  , 145-179  , 2018/03   

概要(Abstract) Romano Guardini was a theologian who did not fear confrontation with any area of human existence. In his religious work he considered the person of Buddha of great importance for the right comprehension of the rôle of Christ. In this paper I introduce several of Guardini's often fragmentary texts in which he tries to evaluate this eastern sage as akin to Christ as his precursor. Even though they often treat various common topics in a similar manner and, I think, not rarely in the same direction, the respective conclusions of Christ and Buddha are different. Guardini admired and appreciated Buddha precisely because he could lead to Christ, and because through comparison to Buddha, Christ's uniqueness became markedly apparent. 

備考(Remarks) 4月中に発刊予定。
2017年度のパッヘ奨励金の成果の一部である。 

2017  神と人間との協力の可能性について――ローマ書8章16節のsymmartyreoとロマーノ・グァルディーニのmitwirkenを手掛かりに――  単著   
『日本カトリック神学会誌』  , 日本カトリック神学会  , 28  , 47-71  , 2017/08   

概要(Abstract) In this paper I argue that the concept of cooperation with God is intrinsic not only to spiritual theology but also to Christian ethics. This is not a simple concept. It lies between two extremes – the one is the idea of a God who uses human beings as mere tools through whom He acts; the other is the understanding of the human being as somebody who acts independently of, or even as being equal to God. On the basis of the thought of Blondel and Guardini, and looking also to the roots of their thought in early medieval theology, I maintain that it may be more suitable to say from the Christian view-point that the human being acts as a co-subject with God, i.e., that through grace the human being becomes a real agent when acting, but that the origin of the action lies in God. God’s gifts are given in such a way that they really belong to the person who is carrying out the activity. Indeed, this co-subjectivity offered by God to human freedom lies at the foundation of human agency. Rm 8:16, despite some difficulties in translating the text, can be offered as scriptural basis for this claim. We give testimony in a way that is neither the action of the human acting alone, nor can it be considered as coming only from the Holy Spirit: it is a “common testimony” (symmartyria) given by the Holy Spirit with the human being. Herein lies the task of conscience – not in terms of implementing divine orders, nor of the application to the particular situation of general rules, but as giving witness to one’s divine filiation, confirmed continually by the Holy Spirit. Our being children of God is nothing other than our participation in and co-realization of Christ’s own identity. 

備考(Remarks) ISSN 1342-6222 

2016  徳の主体は誰なのか?——キリスト教の徳論に関する一考察——  単著   
南山神学  , 神言神学院  , 40号  , pp. 191-215  , 2017/03   

概要(Abstract) In this paper, I examine the idea as to whether virtues can be or really are properties of God rather than independent qualities of humans in some way related to God. Above all, concentrating on the “infused” theological virtues, it seems that they are indeed impossible as merely human achievements; they are moreover informed by God’s actual attitudes. On the other hand, it is insufficient to consider the human being as only an instrument or channel of such a virtuously acting of God; virtues as far as they are free, meritorious acts, have to belong to the person qua subject. This paradox is important for all of the Christian virtues. The summit of the human capacity for loving is to love with the love of God, which consists in letting God love through oneself. An agapic and kenotic love is not possible but as a participation in the very love of God itself. A special place among these virtues is assumed by faith, because God is neither its object in the proper sense, nor can God/Jesus be an immediate subject of faith, however human faith is made possible through God and in certain sense it is a sharing in His own knowledge of Himself, as R. Guardini would say. Thus, human virtues are not simply human, having God as their origin and author, but at the same time man or woman has to be their co-subject and actor (protagonist). They are a free gift but nonetheless a property belonging fully to humans. 

備考(Remarks) 2017年4月中に出版される予定です。 

2016  Good, Truth and Being: The Ethical Thought of Romano Guardini  単著   
Studies in Christian ethics  , Society for the study of Christian ethics (SAGE publications)  , 29/4  , 424-436  , 2016/07/19   

概要(Abstract) In this article, I present one view of Guardini’s ethics, to which he dedicated his late academic life. Christian ethics for Guardini is only a natural consequence of the whole Christian existence and thus unique. Therefore, it is fundamentally a christocentric ethics but it affirms also the being of man as creature and hence realistic. It is indeed based on the nature of man, but not natural in the biological sense. I focus on the interpretation of the good that is never in Guardini’s eyes a mere concept, but objectively existing and concrete. I point out that ethics is always connected with the personal dimension, that man’s doing is radically a working-with-God, and that in and through action man grasps and perfects himself. Christian ethics is a participation in Christ’s properties and conformity to him, who is the personal and living norm of the new life. 

備考(Remarks) published online first before printing, doi: 10.1177/0953946816658721 

2016  Essere ed agire ‘in’ e ‘con’ Cristo nel pensiero di Romano Guardini  単著   
Studia moralia  , Editiones Academiae Alphonsianae, Roma  , 54/1  , 27-50  , 2016/04   

概要(Abstract) In the present study we aim to show how human identity and action are interrelated, looking at them in the light of the “polar” thought of Romano Guardini. In their relationship, identity and action condition each other, while maintaining a relative autonomy. If we avoid a naïve naturalism, the passage from being to acting emerges as a problematic issue, that is important to analyse. This passage is not a mechanical syllogism, but rather a process of transposition into another order. The Christian existence is located between two opposing poles and can thus be explained using the image of ellipse. The dualities between the natural and the redeemed man, freedom and grace, and particularly the human and divine agency, coexist within the Christian existence, making it unrealistic to choose one pole only, unless one falls into dangerous reductionisms. Christian life necessarily expresses itself through acting within/with Christ; this process perfects the human subjectivity through cooperation with God. 

備考(Remarks)  

2015  Technology and Ethics: Guardini's Legacy in Laudato Si'  単著   
Asian Horizons  , Dharmaram Vidya Kshetram, Bangalore (India)  , 10/1  , 102-115  , 2016/03   

概要(Abstract) In this paper I argue that Pope Francis, as well as the author quoted by him — Romano Guardini, agree that technology is intrinsically a human dimension of life that is ambiguous. On the one hand, it has to be approved and used for higher goals, on the other is always to be evaluated and confronted with real and true values. Technology is destined to help nature but is radically based on, rooted in and dependent on it, as is the case of the relationship between nature and culture, and nature and grace. Humans must not let themselves be ruled by “impersonal forces.” Development — that not always is a true progress — will not be infinite. 

備考(Remarks)  

2015  Is nature a source of obligation? Some reflections about the axiom "agree sequitur esse"  単著   
南山神学  , 在名古屋教皇庁立認可神学部  , 39  , 11-17  , 2016/03   

概要(Abstract) In this paper I intend to examine the traditional axiom "agere sequitur esse" which is proper to Christian theology, and especially to Christian ethics. This way of thinking is based on the presupposition that in order to act the agent has first to be. The action proper to the agent flows out, or is derived from its being. However, this process is often understood in manner that is too naïve, as if a person's being was a cause of the action. Therefore, I wish to explain how the concept of being has to be looked upon as something dynamic, and how it is better called "existence". Then, the passage from being to action is a complex process, far removed from being a mechanical syllogism. The above-mentioned axiom is a metaphysical principle and not an epistemological means of deducing rules for acting from the essence of things in which they are allegedly contained. Albeit difficult, this process is not impossible and stands at the foundation of all Christian ethics. I claim here that, from the Christian point of view, action is not merely an accident of being, but being necessarily articulates itself in action. Finally, they stand in a relationship that can be described using the image of an ellipse or a spiral, with which it is shows that they have to remain in a polar tension with each other on the one hand, and on the other hand that actions retrospectively influence the very being of the agent itself. Our goal is to demonstrate that ethics needs an ontological foundation, but at the same time ethics needs to avoid too simplistic, naturalistic, and reductive tendencies. 

備考(Remarks) Article written in Japanese 

2014  "Is Paradox Absurd? An Immanent Possibility within Christian Thought"  単著   
南山神学 別冊  , 在名古屋教皇庁立認可神学部  , 30  , 1-21  , 2015/03   

概要(Abstract) In the present study, done on the borderline between theological ethics and anthropology, we tried to point out that “paradoxical thought” has been present in Christianity since its origins. Many systems of thought cannot accept this fact and, on the contrary, try to reduce the reality to one element only or to let it sublime into a higher synthesis. We intended to put some light on how this complex perception of being, that has a sense for mystery, is important for human, religious and ethical life. Above all, a focus was made on how Guardini’s distinction between “opposite” and “contrary”, that emphasizes the vital tension between the two poles, can be a useful key to other theories. This way of thinking seems to us necessary for the right understanding of the Church, of christology, of grace, of ethical conduct etc. However, there is still the majoritarian tendency to consider the non-binary form of logic as something irrational or even absurd. Nevertheless, to avoid unilateral and immediate solutions seems to be a better way for man’s self-understanding while he faces everyday issues, providing him with confidence and hope at the same time. 

備考(Remarks) Article written in Japanese 

2013  “imago Dei” as a Moral Theology Issue: Ethical Implications of a Theologoumenon  単著   
南山神学 別冊  , 在名古屋教皇庁立認可神学部  , 29  , 57-88  , 2014/03   

概要(Abstract) In this paper, we intended to explain – although not exhaustively – the meaning and the significance of the theologoumenon of “man – image of God”, and especially its impact on and implications for moral theology. On the basis of some examples of the vast bibliography that exists on this topic, while presenting the Biblical and historical background of this concept, we demonstrated that (in spite of some traditional interpretations) imago is not different or separated from the similitude, that the character of being in the image of God refers to the very quintessence of human being as such, and that the core of this similarity with God (of that the author is God) lies not in the analogy with God, but in the participative union with God through Christ, who himself is the only and perfect imago Dei. After having examined the respective Biblical roots and usages (chapter 1) and its theological interpretations (chapter 2), in the third chapter we individuated five consequences of it for the ethical behavior of every human being, that is (A) the relativity and dependence of man-image towards God to whom he is subordinated, having such his real dignity; (B) the “connaturality” with the good/Good which is the presupposition of pursuing the good; (C) the being-the-image-of-God recognized equally in the other men and women, leading to responsibility; (D) the consciousness of having a special relationship to God, that leads to a right behavior, that is to say, to moral acts in accordance with the one’s status of imago; (E) the virtuous life that deepens one’s unity with God and leads to the fulfillment of it in eternity, while permitting a foretaste of it in the very virtue (such as love or justice). Being the “indicative” of our existence and its “imperative” at the same time, the imago Dei theory should be an indispensable foundation of (not only) theological ethics. The focus of the here proposed imago-Dei-ethics is in the emphasis of its own dignity of being a “new creature in Christ” that is to be “reflected” in proper behavior. This kind of the ethical conduct will be surely more effective than a mere accomplishing of norms and precepts. 

備考(Remarks) Article written in Japanese 

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その他研究業績
年度
Year
題名等
Titles
カテゴリ
Category
細目
Authorship
掲載雑誌名等 Publishing Magazine,発行所 Publisher,巻/号 Vol./no.,頁数 Page nos.,発行年月(日) Date
2015  Recensione a S. Zamboni "Teologia dell'amicizia"  書評  単著 
Il Regno. Attualità  , Centro editoriale dehoniano, Bologna  , 60/5  , 332  , 2015/05/15   

概要(Abstract)  

備考(Remarks)  

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研究発表
年度
Year
題目又はセッション名
Title or Name of Session
細目
Authorship
発表年月(日)
Date
発表学会等名称 Name, etc. of the conference at which the presentation is to be given, 主催者名称 Organizer, 掲載雑誌名等 Publishing Magazine,発行所 Publisher,巻/号 Vol./no.,頁数 Page nos.
2016  「誰でも私のところに来なさい(マタイ 11:28)——個々人の主体性と責任の限界」  単独  2017/02/02 
キリスト教と生命倫理——最近の動向(懇話会)  , 南山宗教文化研究所   

概要(Abstract) カトリックの立場から20世紀の倫理神学の発展を捉え、現在問題視されている問題を紹介する。その中で、特に最近の司教会議で話し合われた離婚・再婚者の問題を見て、教皇フランシスコの使徒的勧告『愛の喜び』(2016)に対する疑問を解き明かし、さらに慈しみの特別聖年が象徴していた神の慈しみというワルター・カスパー枢機卿が示唆を与えたテーマを分析する。後半では、もう一人の発表者に合わせ、同性愛や同性婚、及びLGBT運動の背景にあるジェンダー論について批判的に考察を試みる。その際、肝心な問題なのは、伝統的な家族像を保ちながら、どのように現在の事情に応用すれば良いか、教会の教えに基づく限り客観的に悪い行為がどのように主観的な「仕方なさ」によって任用され得るか、何人もの尊厳を守りつつもどこまでの権利を認めても良いのか、などである。 

備考(Remarks)  

2016  神と人間の協力の可能性について——ローマ書8章16節のsymmartyreōとグァルディーニのmitwirkenを手掛かりに——  単独  2016/09/06 
日本カトリック神学会   

概要(Abstract)  神と人間を競争者と見なすべきか、協力者と見なすべきか。難解な問題ではあるが、人間が神の手段でしかないというのは不十分だということは確かに言える。倫理的行為において特に明らかなように、人間の役割は良心を通して無条件に神に従うことではなく、むしろ善の識別に参与し、協力者として共に果たすことであり、後者のほうがよりキリスト教的人間観に適している。聖書に照らせば、良心と聖霊はある種の共同の証しをするものであり、聖霊が一方的に人間に何かを知らせたり指示したりするのではない。グァルディーニの表現を借りるならば、キリスト者はただキリストの実存に与るだけでなく、それを共に発揮する身分にまで上げられるのである。二者が共同の主体となり、その行為がどちらにも属するほうが片方だけが行動するよりも完全なことである。 

備考(Remarks) 手直しを入れてから、来年の『カトリック神学』に投稿する予定です。 

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研究助成
年度
Year
助成名称または科学研究費補助金研究種目名
Name of grant or research classification for scientific research funding
研究題目
Research Title
役割(代表/非代表)
Role
助成団体
Granting body
助成金額
Grant amount
2017  南山大学パッヘ研究奨励金I-A-2  グァルディーニの著作の解読と解釈を深めて、それに基づき特にイエスと仏陀の比較を試みる 
代表    400000円 

研究内容(Research Content) ロマーノ・グァルディーニ(1885-1968)の思想は最近再び注目され、その重要性と今日的意義が蘇りつつあると指摘されている。亡くなってから来年は50年が経つのだが、多くの側面は研究の対象にされてきた。それにもかかわらず、残っている課題もまだある--例えば、グァルディーニのF.ニーチェへに対する態度、もしくはグァルディーニの理解によるイエスの位置付け。実のところ、イエスと他の思想家や宗教創立者との比較について本を執筆する予定だったそうであるが、イエスの死とソクラテスの死についての著作しかなく、深い関心を持っていたイエスと仏陀との関係についてはその予定は実現しなかった。それでも、仏教や釈迦に対する記述や評価、特にイエスとの違いについての見解は他の著作に散りばめられている。そうを全体的に見て、集めて、そこから読み取るのは何かという研究である。キリスト教以外の宗教の中では、グァルディーニは特に仏陀を尊敬し、キリストと相当と言える立場にあり、ある意味でキリストの先駆者と見なしていた。しかし、どこまで彼の仏教の理解は可能だったのか、あるいは正確だったのか解明すべき点の一つである。いずれにせよ、諸宗教対話にとっても重要な問いとなるが、他の宗教の意味と価値を否定しない形で、キリストの優位性のみならず、ユニークさをいかに理解すれば良いか少しでも明らかにしたい。仏教への関心はグァルディーニのみならず、当時ヨーロッパの他の思想家にも見られるのだが、日本において特に重要な側面に思える。 

備考(Remarks)  

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研究活動/社会的活動
年度
Year
活動名称
Name of activities
活動期間
Period of Activities
2017  医療倫理に関する講演会  2018/3/29 

活動内容等(Content of Activities) 名古屋の聖霊病院の医療スタッフ向けの講演会は毎年行われ、今年はライチャーニが頼まれました。医療倫理に関係のあるテーマと言われたのですが、最初だということでまずは「カトリックの医療倫理——そのルーツを辿って」というテーマに決めました。1時間ぐらいの講演の中で、次の点に触れながら説明します。

・様々な生命倫理学の流れ
・医療倫理における諸原則
・生命倫理という学問の誕生過程と存在意義
・その遥か昔まで遡るカトリック教会の医療への関心
・特に、教皇ピオ12世(1938-1958)の医者への講話集の紹介、および彼の倫理観を分析
・その思想の中核として三つの話題を絞って:全体性の法則、痛みの緩和の正当性、延命治療がどこまで可能か、という点についての考察

将来また続きの講演を頼まれたら、もっと応用した問題を取り上げる予定です。また、医療スタッフの皆さんから質疑を受けて、次のテーマを決めていきたいと思います。 

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著書・学術論文に関する統計情報
年度
Academic Year
学術研究著書の件数
No. of Academic Books
学会誌・国際会議議事録等に掲載された学術論文の件数
No. of Academic Articles in Journals/Int'l Conference Papers
学内的な紀要等に掲載された学術論文の件数
No. of Academic Articles Pub'd in University Bulletins
学会受賞等の受賞件数
No. of Academic Awards Received
国際学会でのゲストスピーカーの件数
No. of Times as Guest Speaker at Int'l Academic Conferences
国際学会での研究発表の件数
No. of Presentations of Papers at Int'l Academic Conferences
国内学会でのゲストスピーカーの件数
No. of Times as Guest Speaker at National Academic Conf.
国内学会での研究発表の件数
No. of Papers Presented at National Academic Conf.
2017 
2016 
2015 
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2018/07/21 更新