研究者詳細

教職員基本情報
氏名
Name
佐々木 美裕 ( ササキ ミヒロ , SASAKI Mihiro )
所属
Organization
理工学部データサイエンス学科
職名
Academic Title
教授
個人または研究室WebページURL
URL
http://www.ss.nanzan-u.ac.jp/~mihiro/
専攻分野
Area of specialization

オペレーションズ・リサーチ

学会活動
Academic societies

日本オペレーションズ・リサーチ学会会員(1993.11-現在に至る)
日本オペレーションズ・リサーチ学会中部支部研究会幹事(2000.3-2002.2)
日本オペレーションズ・リサーチ学会研究普及委員(2005.11-2008.2)
日本オペレーションズ・リサーチ学会中部支部運営委員(2006.3-現在に至る)
日本オペレーションズ・リサーチ学会論文誌編集委員(2010.4-2014.3)
日本オペレーションズ・リサーチ学会代議員 (2016.4-2022.2)
日本オペレーションズ・リサーチ学会中部支部副支部長(2020.3-2022.2)
日本オペレーションズ・リサーチ学会中部支部支部長(2022.3-2024.2)
日本オペレーションズ・リサーチ学会大会理事(2023.4-現在に至る)
INFORMS会員(2006.1-現在に至る)
INFORMS SOLA (Section on Location Analysis) 理事 (2012.10-2013.10)
INFORMS SOLA 会計理事 (2013.10-2015.11)
INFORMS SOLA 副会長 (2015.11-2017.10)
INFORMS SOLA 会長 (2017.10-2019.10)
電子情報通信学会会員(2009.9-現在に至る)
電子情報通信学会 「システム数理と応用」研究会 専門委員 (2017.5-現在に至る)
応用地域学会会員 (2010.12-現在に至る)
都市計画学会会員 (2014年4月-現在に至る)
スケジューリング学会会員 (2017.9-現在に至る)

著書・学術論文数
No. of books/academic articles
総数 total number (61)
著書数 books (0)
学術論文数 articles (61)

出身学校
学校名
Univ.
卒業年月(日)
Date of Graduation
卒業区分
Graduation
   Classification2
南山大学経営学部情報管理学科 1990年03月  卒業 
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出身大学院
大学院名
Grad. School
修了課程
Courses
   Completed
修了年月(日)
Date of Completion
修了区分
Completion
   Classification
京都大学大学院工学研究科数理工学専攻 博士後期課程  1998年03月  単位取得満期退学 
南山大学大学院経営学研究科経営学専攻 博士前期課程  1995年03月  修了 
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取得学位
     
学位区分
Degree
   Classification
取得学位名
Degree name
学位論文名
Title of Thesis
学位授与機関
Organization
   Conferring the Degree
取得年月(日)
Date of Acquisition
博士 博士(情報学)  Studies on Location Problems in a Hub-and-Spoke Network  京都大学大学院  2004年01月 
修士 修士(経営学)    南山大学大学院経営学研究科経営学専攻博士前期課程  1995年03月 
学士 経営学士    南山大学経営学部情報管理学科  1990年03月 
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研究経歴
長期研究/短期研究
Long or Short
   Term research
研究課題名
Research Topic
長期研究  ネットワーク上の施設配置問題に関する応用研究 

概要(Abstract) さまざまなネットワーク上の施設配置問題について,実用性を重視したモデルの作成および解法の研究 

短期研究  競合型ハブ・ネットワークデザインモデルの研究 

概要(Abstract) 他社との競合があるマーケットにおいて,ハブを中心とするネットワークの最適設計を行うネットワークデザインモデルの定式化とその解法を提案する. 

短期研究  航空ネットワーク設計モデルの研究 

概要(Abstract) 地域の特性を考慮した航空ネットワークの最適設計モデルの提案を行う.特に,アジア地域や日本国内の航空ネットワーク設計を中心に研究を進める. 

短期研究  センサネットワークの最適構成に関する研究 

概要(Abstract) センサのバッテリ容量に限界があることを考慮した効率のよいクラスタリング法を提案する. 

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学術論文
年度
Year
論文題目名
Title of the articles
共著区分
Collaboration
   Classification
NeoCILIUS
   請求番号/資料ID
Request No
掲載誌名 Journal name,出版機関名 Publishing organization,巻/号 Vol./no.,頁数 Page nos.,発行年月(日) Date
2023  Passengers' multiple choices on OD paths in a point-to-point airline network design  共著   
Proceedings of International Symposium on Scheduling 2023  , 42-47  , 2023/06   

概要(Abstract) we propose two airline network design problems based on point-to-point transit system to analyze how passengers’ choices on travel paths affect an optimal network. One assumes passengers’ multiple choices; i.e., passengers are distributed over all available paths from origin to destination, while the other assumes passengers’ single choice; i.e., passengers are concentrated on an available path. From computational experiments, we observe that the relatively drastic change in market share in the former model and that the network in the latter model tends to actuate more passengers. 

備考(Remarks) Jinha Hibino, Shungo Koichi, Mihiro Sasaki (査読付き国際会議議事録) 

2022  Cooperation and competition to design a point-to-point airline network under regulation for a new entry  共著   
Journal of Advanced Mechanical Design, Systems, and Manufacturing  , The Japan Society of Mechanical Engineers  , 16/4  , JAMDSM0044  , 2022/10   

概要(Abstract) In this paper, we propose a point-to-point airline network design model where a new company plans to enter a market to maximize its revenue under a regulation. The presented model prevents the entrant company from developing a route that may drastically reduce the existing company’s revenue. Under this restriction, the entrant company considers cooperation and competition with the existing companies when entering the market. We use a hub connection cost, which is the required cost for passengers when they transfer to other routes, to represent various levels of cooperation. Small hub connection cost means cooperative relations between the companies. We also incorporate the path’s attractiveness that shows how attractive it is for passengers, depending on the hub connection cost and how it detours compared to a non-stop path between the origin and destination of the path. If a path is not sufficiently attractive, passengers do not use it, which causes revenue reduction. Hence the entrant company requires to find an optimal strategy, i.e., cooperative or competitive relations to be developed with the existing company, to maximize its revenue. We formulate the model as a 0-1 integer programming problem and obtain optimal solutions using optimization software. From computational results using the standard CAB hub location data set, we observe that the results greatly depend on the existing company’s network; however, cooperative relations and a certain de-regulation achieve the total revenue increase by developing an attractive network. 

備考(Remarks) Jinha Hibino, Shungo Koichi, Takehiro Furuta, Mihiro Sasaki (査読付き論文) 

2021  Prototype of a Classroom Assignment Support System -A Case Study at Nanzan University-   共著   
Journal of Japan Industrial Management Association   , 日本経営工学会  , 72/4E  , 304-316  , 2022/01   

概要(Abstract) In many universities, the schedule for assigning classrooms to classes is often performed manually by staff. With the constraints such as classroom quipment, classroom capacity, number of students taking the classes, and requirements of professors and students for the classes, manually solving the classroom assignment problem is a complex and time-consuming task. Therefore, we present a classroom assignment support system that solves the problem using a network flow model. The proposed system can be used to provide an assignment that satisfies the conditions and requirements in a short time and reduces the workload of the staff. 

備考(Remarks) Aino Ohnishi, Atsuo Suzuki, Mihiro Sasaki (査読付き論文) 

2021  On the integrality gap of a point-to-point based airline network design problem  共著   
Proceedings of International Symposium on Scheduling 2021  , 75-79  , 2021/06   

概要(Abstract) Given m as the number of flight arcs provided by an airline company, a point-to-point based airline network design problem (PPANP) gives, as its optimal solution, an airline network of m flight arcs that allows the company to capture as any passengers as possible. This paper shows that the integrality gap of PPANP as an integer programming problem can be quite large for instances with some property even if not a few variables are fixed to be zero. This observation means that the branch and bound method has to make a deep search tree, and hence it takes a very long time to solve PPANP. We also propose a practical algorithm based on a greedy property of PPANP. 

備考(Remarks) Shungo Koichi, Mihiro Sasaki, Jinha Hibino (査読付き国際会議議事録) 

2021  Point-to-point airline network design under cooperation and competition  共著   
Proceedings of International Symposium on Scheduling 2021  , 124-129  , 2021/06   

概要(Abstract) In this paper, we propose an airline network design model in the case that an new entrant company is planning to enter a market where other airline companies have already provided route operations. We incorporate both competition and cooperation with the existing companies into the model to analyze how the two factors affect an optimal network. From computational experiments, we observe that the results depend on the existing company's network; however, moderate cooperation with the competitor makes additional revenue to each company. 

備考(Remarks) Jinha Hibino, Shungo Koichi, Takehiro Furuta, Mihiro Sasaki (査読付き国際会議議事録, The Best Paper Award in Scheduling Practice 受賞論文) 

2019  Robust p-hub median problems  共著   
Proceedings of International Symposium on Scheduling 2019  , Scheduling Society of Japan  , 58-63  , 2019/07   

概要(Abstract) In this paper, we consider a robust p-hub median problem where the OD (origin-destination) flow is unknown. The majority of hub location models in the literature assume that all data are deterministic and known; however, the hub location decision should be made from a strategic perspective considering future demand change because it costs a lot of money to change later. From these observations, we apply robust optimization approach to the fundamental p-hub median problem that is the basis of various hub location models proposed in the last three decades. The numerical examples using two data sets including commonly used CAB data set show a rather small impact on the hub network structures. 

備考(Remarks) Mihiro Sasaki, Takehiro Furuta, Akihiro Hattori (査読付き国際会議議事録) 

2018  大学におけるクォーター制に対応した教室割り当て問題-南山大学を例として-  共著   
南山大学紀要『アカデミア』理工学編  , 南山大学  , 第19巻  , 39-47  , 2019/03   

概要(Abstract) クォータ制を導入した大学における授業の教師割り当てを求める問題を0-1整数計画問題として定式化し, 南山大学の授業データを用いて計算実験を行った. その結果, 1クォータ分の教室割り当てを約2秒で求めることができた. 手作業による教室割り当て作業には2 クォータ分で35時間程度を要していることから, 提案するモデルを用いることによって大幅に作業時間を削減できる可能性があることを示した.  

備考(Remarks) 古澤美鈴, 佐々木美裕 

2018  Modeling and analysis with real-world data for global production planning and location of automobile assembly plants  共著   
Journal of Advanced Mechanical Design, Systems, and Manufacturing  , 12/3  , 2018/07   

概要(Abstract) The management of the automobile industry has changed recently because of the influence of the financial crisis and the industrial boom in developing countries such as Brazil, Russia, India, and China (BRICs). In this paper, we consider a global automobile-production optimization problem (GAPOP), which we model as a mixed integer programming (MIP) problem. The GAPOP determines global production bases and transportation plans to minimize the total cost of production, transportation, and facilities. It is a unified model that contains the facility location, production planning and transportation problems. We analyze the model for instances generated from real-world data with up to 20 production bases and 133 importing countries for the 18 years from 1997 to 2014. The computational results show that near-optimal solutions to our model are close to the present real-world situation. We also analyze our model with various parameter settings and observe from the results that, at each production base, changes in the number of production lines are affected mainly by labor and material costs. In addition, the proportion of each automobile type when allocating production is influenced by the material costs of all automobile types and the demands of nearby importing countries. Our model is expected to be of use to the automobile industry for making forecasts. 

備考(Remarks) Kie Funahashi, Wei Wu, Yannan Hu, Hiromichi Goko, Mihiro Sasaki, Mutsunori Yagiura (査読付き論文) 

2017  Online product shipping using heuristic algorithms based on column generation  共著   
Proceedings of International Symposium on Scheduling 2017  , Scheduling Society of Japan  , 133-140  , 2017/06   

概要(Abstract) In this paper, we consider a product shipping problem (PSP). Given a period and a set of products, each with a weight, a release date, and a due date, the PSP calls for product shipping to be planned between a fixed origin–destination pair so as to minimize the total shipping cost. Given several types of boxes with different sizes and shipping costs, packing several products into one larger box may lead to cheaper shipping costs than sending them separately in smaller boxes. The online PSP is a problem with an online constraint that requires a decision to be made for each day without knowing about future requests or being able to change boxes that have already been packed and shipped. For the online PSP, we propose column-generation-based algorithms with six different criteria incorporating ideas such as iterative surplus reduction and heuristic column generation. Computational results show that the proposed algorithms with one of the six criteria called “regret with cost of remaining capacity” obtain high-quality solutions with average gaps about 3% over all the tested instances. 

備考(Remarks) Mayu Ito, Wei Wu, Yannan Hu, Hiromichi Goko, Mihiro Sasaki, Mutsunori Yagiura (査読付き国際会議議事録) 

2017  A mathematical model for vehicle movements scheduling in a large parking lot  共著   
Proceedings of International Symposium on Scheduling 2017  , Scheduling Society of Japan  , 158-161  , 2017/06   

概要(Abstract) In this paper, we consider a large-sized parking lot packed with vehicles in which all the vehicles leave there almost simultaneously. We propose a mathematical model to obtain a schedule for each leaving vehicle so as to minimize the time till the last vehicle leaves the parking lot. The schedule is presented by specifying a position of each vehicle by time unit. Such a system optimization solution may not be acceptable for individuals; however, it may give us a finding to
control traffic flows and design an efficient layout, which leads to reduce congestion in a parking lot. 

備考(Remarks) Takamori Ukai, Mihiro Sasaki (査読付き国際会議議事録) 

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その他研究業績
年度
Year
題名等
Titles
カテゴリ
Category
細目
Authorship
掲載雑誌名等 Publishing Magazine,発行所 Publisher,巻/号 Vol./no.,頁数 Page nos.,発行年月(日) Date
2006  都市のOR研究会  報告  その他 
日本OR学会2007年春季研究発表会  , 日本OR学会  , 98-99  , 2007/03   

概要(Abstract) 2000年4月以降,筑波大学と南山大学で開催してきた「都市のOR」ワークショップについて、研究活動報告を行った. 

備考(Remarks) 腰塚武志(発表者),伏見正則,大澤義明,鈴木敦夫,佐々木美裕 

2006  私のOR近時雑録  寄稿  単著 
オペレーションズ・リサーチ  , 日本OR学会  , 51/7  , 412-415  , 2006/07   

概要(Abstract) 特集「21世紀を最適化する女性たち」にあたり,寄稿.
INFORMS Practice 会議に出席したときのルポを含め,最近興味を持っているトピックについてまとめた. 

備考(Remarks)  

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学術関係受賞
年度
Year
受賞学術賞名
Name of award
受賞対象となった研究/業績/活動等
Activity for which award given
受賞年月(日)
Date
授与機関
Award presenter
2021  ISS2021 Best Paper Award for Scheduling Practice  Point-to-point airline network design under cooperation and competition  2021年06月27日 
スケジューリング学会 

備考(Remarks) 受賞者: Jinha Hibino, Shungo Koichi, Takehiro Furuta, Mihiro Sasaki 

2017  スケジューリング学会 学術賞  論文: Online product shippng using heuristic algorithms based on column generation  2017年09月23日 
スケジューリング学会 

備考(Remarks) 受賞者:伊東真由, 呉偉, 胡艶楠, 郷古浩道, 佐々木美裕, 柳浦睦憲 

2009  FIT2009論文賞  An LP-Based Heuristic Algorithm for the Node Capacitated In-Tree Packing Problem  2009年09月03日 
情報処理学会 

備考(Remarks) 田中勇真, 佐々木美裕, 柳浦睦憲 

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研究発表
年度
Year
題目又はセッション名
Title or Name of Session
細目
Authorship
発表年月(日)
Date
発表学会等名称 Name, etc. of the conference at which the presentation is to be given, 主催者名称 Organizer, 掲載雑誌名等 Publishing Magazine,発行所 Publisher,巻/号 Vol./no.,頁数 Page nos.
2023  Passengers' multiple choices on OD paths in a point-to-point airline network design   共同  2023/06/24 
Proceedings of International Symposium on Scheduling 2023   

概要(Abstract)  

備考(Remarks)  

2022  ポイント・トゥ・ポイント型航空ネットワーク設計に対する利⽤者 配分の導⼊  共同  2023/03/08 
日本オペレーションズ・リサーチ学会  , 日本オペレーションズ・リサーチ学会2023年春季研究発表会  , 2023年春季研究発表会アブストラクト集  , 日本オペレーションズ・リサーチ学会  , 2-E-6   

概要(Abstract)  

備考(Remarks) 日比野尋伯(発表者), 小市俊悟, 佐々木美裕 

2021  新規参⼊制約下における協⼒と競合を考慮した航空ネッ トワーク設計モデル  共同  2022/03/17 
⽇本オペレーションズ・リサーチ学会2022年春季研究発表会  , 日本オペレーションズ・リサーチ学会  , 2022年春季研究発表会アブストラクト集  , 日本オペレーションズ・リサーチ学会  , 1-C-2   

概要(Abstract)  

備考(Remarks) ⽇⽐野尋伯(発表者), ⼩市俊悟, 古⽥壮宏, 佐々⽊美裕 

2021  Combination of cooperation and competition to design point-to-point airline networks  共同  2021/10/26 
INFORMS Annual Meeting 2021  , INFORMS  , p. 29   

概要(Abstract) We propose a point to point airline network design problem when a new company plans to enter a market where other airline companies have already provided flight services. We incorporate both cooperation and competition with the existing companies by introducing a parameter representing the ease of transfer to other companies' flight services. We solve the proposed model with different parameters. From computational experiments, we observe that moderate cooperation with the competitor makes additional revenue to each company. 

備考(Remarks) Jinha Hibino (speaker), Shungo Koichi, Takehiro Furuta, Mihiro Sasaki 

2021  Point-to-point airline network design under cooperation and competition  共同  2021/07/09 
International Symposium on Locational Decisions (ISOLDE XV)  , p. 32   

概要(Abstract)  

備考(Remarks) Jinha Hibino (speaker), Shungo Koichi, Takehiro Furuta, Mihiro Sasaki 

2021  Point-to-point airline network design under competition combined with cooperation  共同  2021/06/27 
International Symposium on Scheduling 2021  , Scheduling Society of Japan  , Proceedings of International Symposium on Scheduling 2021  , Scheduling Society of Japan  , 124-129   

概要(Abstract)  

備考(Remarks) Jinha Hibino (speaker), Shungo Koichi, Takehiro Furuta, Mihiro Sasaki 

2021  On the integrality gap of a point-to-point based airline network design problem  共同  2021/06/26 
International Symposium on Scheduling 2021 (ISS2021)  , Scheduling Society of Japan  , Proceedings of International Symposium on Scheduling 2021  , Scheduling Society of Japan  , 75-79   

概要(Abstract)  

備考(Remarks) Shungo Koichi (speaker), Mihiro Sasaki, Jinha Hibino 

2020  協力と競合を考慮した新規参入航空会社のネットワーク設計モデル  共同  2021/03/06 
第48回日本オペレーションズ・リサーチ学会中部支部研究発表会  , 日本オペレーションズ・リサーチ学会中部支部  , 日本オペレーションズ・リサーチ学会 第48回中部支部研究発表会アブストラクト集  , 日本オペレーションズ・リサーチ学会中部支部  , 12-1 - 12-4   

概要(Abstract) ⽇⽐野尋伯(発表者), 佐々⽊美裕 

備考(Remarks)  

2020  協⼒と競合を考慮した新規参⼊航空会社のネットワーク設計モデル  共同  2021/03/02 
⽇本オ ペレーションズ・リサーチ学会2021年春季研究発表会  , 日本オペレーションズ・リサーチ学会  , 2021年春季研究発表会アブストラクト集  , 日本オペレーションズ・リサーチ学会  , 1-C-6   

概要(Abstract)  

備考(Remarks) ⽇⽐野尋伯(発表者), 佐々⽊美裕 

2019  路線の開設による航空ネットワーク設計問題  共同  2020/03/12 
⽇本オ ペレーションズ・リサーチ学会2020年春季研究発表会  , 日本オペレーションズ・リサーチ学会  , 2020年春季研究発表会アブストラクト集  , 日本オペレーションズ・リサーチ学会  , 2-D-7   

概要(Abstract)  

備考(Remarks) 佐々⽊美裕, 古田壮宏
(新型コロナウイルス感染拡大のため開催は中止) 

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研究助成
年度
Year
助成名称または科学研究費補助金研究種目名
Name of grant or research classification for scientific research funding
研究題目
Research Title
役割(代表/非代表)
Role
助成団体
Granting body
助成金額
Grant amount
2023  科学研究費補助金  公共施設の統廃合において公平性の高いアクセスを実現する数理モデルの開発とその応用 
非代表  日本学術振興会  500,000円 

研究内容(Research Content)  

備考(Remarks)  

2023  南山大学パッヘ研究奨励金I-A-2  時空間上の公平性を考慮した輸送・交通ネットワーク設計モデルの研究 
研究代表者    100,000円 

研究内容(Research Content)  

備考(Remarks)  

2022  科学研究費補助金  公共施設の統廃合において公平性の高いアクセスを実現する数理モデルの開発とその応用 
非代表  日本学術振興会  500,000円 

研究内容(Research Content)  

備考(Remarks)  

2021  科学研究費補助金  公共施設の統廃合において公平性の高いアクセスを実現する数理モデルの開発とその応用 
非代表  日本学術振興会   

研究内容(Research Content)  

備考(Remarks)  

2021  南山大学パッヘ研究奨励金I-A-1  多様な需要変動に適応可能な航空ネットワークの設計と運用 
代表    1,000,000円 

研究内容(Research Content)  

備考(Remarks)  

2020  科学研究費補助金  公共施設の統廃合において公平性の高いアクセスを実現する数理モデルの開発とその応用 
非代表  日本学術振興会   

研究内容(Research Content)  

備考(Remarks)  

2019  科学研究費補助金  公共施設の統廃合において公平性の高いアクセスを実現する数理モデルの開発とその応用 
非代表  日本学術振興会   

研究内容(Research Content)  

備考(Remarks)  

2019  南山大学パッヘ研究奨励金I-A-2  乗り換えコストを考慮した新規参入航空会社のネットワーク最適化モデル 
研究代表者    300,000円 

研究内容(Research Content)  

備考(Remarks)  

2019  科学研究費補助金  混雑と遅延に頑健な輸送・交通ネットワーク設計に関する研究  
研究代表者  日本学術振興会  1,700,000円 

研究内容(Research Content)  

備考(Remarks)  

2018  科学研究費補助金  混雑と遅延に頑健な輸送・交通ネットワーク設計に関する研究 
研究代表者  日本学術振興会  1,950,000円 

研究内容(Research Content)  

備考(Remarks)  

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教育活動
年度
Year
タイトル
Title
内容等
Content
活動期間
Period of Activities
2023  学生の受賞 

古屋宗麿: 第51回日本オペレーションズ・リサーチ学会中部支部研究発表会 学生論文賞優秀賞, 論文題目「時間拡大ネットワークを用いた信号制御則の最適化」, 2024年3月2日受賞. 

2024/03/02 
2018  研究会発表指導 

「都市のOR」ワークショップ2018および日本OR学会第46回中部支部研究発表会にて、指導学生がおそれぞれ1名ずつ研究発表を行うにあたり、発表資料作成、および、口頭発表の指導を行った。 

 
2016  研究会発表指導 

「都市のOR」ワークショップで指導学生1名が研究発表を行うにあたり、発表資料作成、および、口頭発表の指導を行った。 

 
2015  講義資料の作成 

学科必修実習が3年次科目から2年次科目へと変更になったことに伴い、システム数理実習の講義資料を2年次生向けに再構成し、WebClass上で公開した。 

 
2015  研究会発表指導 

「都市のOR」ワークショップで指導学生2名が研究発表(日本語、英語)を行うにあたり、発表資料作成、および、口頭発表の指導を行った。 

 
2014  学生の受賞 

山之内亮介: 日本オペレーションズ・リサーチ学会 2014年度学生論文賞, 論文題目「連結制約と被覆制約を持つ施設配置問題に対する発見的解法」, 2014年8月28日受賞.  

2014/08/28 
2013  学生の受賞 

小野内雄一: 第41回日本オペレーションズ・リサーチ学会中部支部研究発表会 学生論文賞優秀賞, 論文題目「大学の定期試験時間割編成システムの試作」, 2014年3月15日受賞. 

2014/03/15 
2006  教育方法の実践例 

・数学演習I・II
単に定義や定理を数式のまま丸暗記するのではなく,きちんと理解する姿勢をつけるために,できる限り図を用いてわかりやすく説明した.さらに,反復して学習することが必要な箇所については,授業中に適宜復習の時間を設け,学生同士で相談して答えを導き出すよう促すなど,参加型の授業を試み,理解の補助となるようにした.
・「OR概論I」
この授業ではじめてオペレーションズ・リサーチ(OR)を学ぶ学生が多いので,問題の解法よりも,身近なところでORがどのように役に立っているかについて具体例をあげて解説することからはじめた.線形計画法やスケジュール問題の基本的な問題については,授業中に例題の解説をしたあと小レポートを行い,理解度を確認しながら授業を進めた. 

2006/04/01~2008/01/31 
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研究活動/社会的活動
年度
Year
活動名称
Name of activities
活動期間
Period of Activities
2016  講演  2017/03/23 

活動内容等(Content of Activities) 「集中制御型センサネットワークの最適化モデル」, 電子情報通信学会総合大会 基礎・協会ソサイエティ 依頼シンポジウム「人工知能と最適化の理論と応用」にて講演 

2016  講演  2016/05/21 

活動内容等(Content of Activities) 「集中制御型センサネットワークの最適化モデル-ネットワーク・トポロジと送信スケジュールの最適化」, 日本オペレーションズ・リサーチ学会「数理的発想とその実践」研究部会第6回研究集会. 

2014  講演  2015/03/25 

活動内容等(Content of Activities) 「南山大学のOR教育・研究・実践」, 日本オペレーションズ・リサーチ学会第73回シンポジウム「これまでとこれからのOR」(東京理科大学にて開催). 

2014  講演  2014/09/11 

活動内容等(Content of Activities) 「オペレーションズ・リサーチを用いた地域医療体制改善の試み~疾病別需給バランス指標を例として~」(鵜飼孝盛氏と共同講演), 東海医学会例会. 

2014  講演  2014/09/03 

活動内容等(Content of Activities) Heuristic methods for a facility location problem with covering and connectivity constraints, Colloquium at Dept. of Applied Mathematics, Hong Kong Polytechnic University にて講演. 

2011  講演  2011/12/12 

活動内容等(Content of Activities) 「ORを用いた救命救急医療体制の最適化の試み」(井上茂亮氏@東海大学と共同講演), 第13回 サービスサイエンス研究部会(筑波大学にて開催). 

2010  講演  2010/09/15 

活動内容等(Content of Activities) 「アジアにおける航空ネットワークの変化」,日本OR学会第64回シンポジウム(コラッセふくしまにて開催)にて講演. 

2009  講演  2010/01/28 

活動内容等(Content of Activities) 「アジアにおけるゲートウェイ空港の最適配置モデル」,
日本OR学会「政治と社会と行政のOR」研究グループ第10回研究会にて講演. 

2009  講演  2010/01/21 

活動内容等(Content of Activities) 「アジアにおけるゲートウェイ空港の最適配置モデル」,
東北大学経済学研究科主催 応用統計計量ワークショップにて講演. 

2009  講演  2009/10/03 

活動内容等(Content of Activities) 「競合を考慮した航空ネットワーク設計モデル」(James F. Campbell, Andreas T. Ernst and Mohan Krishnamoorthy との共同研究),
南山大学数理情報研究科・数理情報研究センター オープン・リサーチ・センター「都市の持続可能な繁栄のためのインフラストラクチャーの最適運用計画の策定と普及」 2009年度第3回公開研究会「航空輸送におけるネットワーク設計」にて講演. 

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著書・学術論文に関する統計情報
年度
Academic Year
学術研究著書の件数
No. of Academic Books
学会誌・国際会議議事録等に掲載された学術論文の件数
No. of Academic Articles in Journals/Int'l Conference Papers
学内的な紀要等に掲載された学術論文の件数
No. of Academic Articles Pub'd in University Bulletins
学会受賞等の受賞件数
No. of Academic Awards Received
国際学会でのゲストスピーカーの件数
No. of Times as Guest Speaker at Int'l Academic Conferences
国際学会での研究発表の件数
No. of Presentations of Papers at Int'l Academic Conferences
国内学会でのゲストスピーカーの件数
No. of Times as Guest Speaker at National Academic Conf.
国内学会での研究発表の件数
No. of Papers Presented at National Academic Conf.
2023 
2022 
2021 
2020 
2019 
2018 
2017 
2016 
2015 
2014 
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2024/05/15 更新